تیر ۲, ۱۴۰۳
افسردگی و اضطراب

اضطراب به افسردگی منجر می‌شود؟

افسردگی و اضطراب رابطه نزدیکی با هم دارند. اضطراب می‌تواند به افسردگی منجر شود. افرادی که به طور مرتب با اضطراب روبرو هستند، ممکن است به مرور زمان احساس بی‌منفعتی، بی‌کفایتی، ناامیدی و افسردگی کنند. برخی از علائمی که با اعتیاد ترکیب می‌شوند، می‌توانند اضطراب، نگرانی، خشم، اختلالات خواب و فشار عصبی را شدیدتر کنند و در نتیجه به افسردگی منجر شوند. در همه موارد، مشاوره و درمان مناسب می‌تواند کمک شایانی به کنترل اضطراب و پیشگیری از افسردگی کند.

چرا اضطراب؟

اضطراب به عنوان یک واکنش طبیعی بدن در برابر روبه‌رو شدن با موقعیت‌های غیرشفاف و پر تنش است. در برخی افراد، اضطراب به صورت مداوم و با شدتی که بر کیفیت زندگی آنها تأثیر می‌گذارد، وجود دارد. این اضطراب به عنوان یک اختلال شناخته می‌شود. سطح کمی از اضطراب ممکن است به افراد کمک کند تا وظایف خود را بهتر انجام دهند و از بهره‌وری بیشتری برخوردار شوند. اما در سطوح بالا، اضطراب ممکن است برای افراد تأثیرات منفی بر مسائل زندگی‌شان بگذارد. برای مثال، افراد ممکن است سطوح اضطراب بالایی را دارند، در واکنش به شرایط استرس‌زا پاسخ خشمگینانه داشته باشند. ممکن است واکنش نابه‌جا در نهایت باعث مشکلاتی در روابط همسری، تحصیلات و کاری‌شان شود. درمان‌های مختلفی برای کنترل اضطراب از جمله نوعی درمان دارویی، مشاوره و ترکیبی از این دو وجود دارد.

افسردگی و تنش

مطالعات نشان می دهد که افراد با اضطراب مزمن احتمال ابتلا به افسردگی را بیشتر از دیگران دارند. در واقع، برخی از افراد با اضطراب شدید در طول زمان به افسردگی ابتلا می‌کنند. اگرچه تعداد دقیقی از افرادی که به افسردگی بر اثر اضطراب مبتلا می‌شوند مشخص نیست، به طور کلی، بین ۲۰ تا ۶۰ درصد از افرادی که از اختلال اضطراب رنج می‌برند، با افسردگی همراه هستند. با این حال، علت این ارتباط هنوز مشخص نیست و به بررسی هر انواع اختلالات روانی و همبستگی‌شان با هم کمک می‌کند. به هر حال، برای پیشگیری از افسردگی باید حالت‌های اضطرابی را درمان کرده و سبک زندگی سالمی را اتخاذ کنید. درمان اضطراب می‌تواند شامل درمان های روانشناختی، مشاوره، داروها و تغییرات در سبک زندگی باشد.

روش‌های غیر دارویی می توانند به شما کمک کنند تا از اضطراب خود دفاع کنید. برخی از روش‌های مؤثر غیر دارویی برای کنترل اضطراب عبارتند از:

– مدیتیشن و تمرینات تنفس عمیق

– تمرین فیزیکی و ورزش بدنی منظم

– آکوپانتوری (استفاده از صداهای آرام‌بخش مثل موسیقی و صداهای طبیعت در کنار مدیتیشن)

– تغییر در شیوه زندگی مثل خواب کافی، تغذیه سالم و نگاه کردن به مسائل به شکل مثبت

– ممارست یک هنر خلاق مثل نقاشی یا نوازندگی

– حفظ روابط اجتماعی سالم با دوستان و خانواده

شاید نیاز باشد تا چند روش مختلف را امتحان کنید تا بفهمید کدام‌یک برای شما کارسازتر است. مهمترین نکته این است که دکتر خود را(در صورت مراجعه) مطلع کنید تا بتوانید از ترکیبی از درمان‌های غیر دارویی و دارویی استفاده کنید.

توضیح: سوالات خود را برای ستون «دمنوش» به آدرس ایمیل Bourqa.news@gmail.com یا زیر این پست ارسال کنید. سوال شما در مطلب های بعدی پاسخ داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *