تیر ۲, ۱۴۰۳
تپش قلب هیستریک

تپش قلب استرسی؛ نفس عمیق بکشید

تپش قلب هیستریک معمولاً ناشی از اضطراب و استرس روانی است که از اعتقادات نادرست یا باورهای ناصحیح ناشی می شود. افرادی که به این نوع از تپش قلب رنج می برند، ممکن است معتقد باشند که دارای عارضه‌ای جدی در قلب هستند، درحالی که این علایم ممکن است ناشی از عوامل روانی باشد.

در برخی موارد، تنش و اضطراب می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب شود. افزایش ضربان قلب ممکن است بخشی از پاسخ فیزیولوژیک بدن به تنش و اضطراب باشد. همچنین، برخی عوامل فیزیکی مانند مصرف قهوه، سیگار و الکل، مصرف داروهای مختلف، تغذیه نامناسب و نداشتن فعالیت بدنی می‌توانند علت تپش قلب هیستریک شوند. در صورتی که تپش قلب هیستریک مداوم و شدید باشد و با علائمی نظیر درد در قفسه سینه، سرگیجه، تنگی نفس و عرق سرد همراه باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

کاهش استرس و تپش قلب

کنترل استرس و اضطراب راه‌حل ساده برای کاهش ضربان قلب عصبی است. برای کاهش تپش قلب استرسی می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1.  تنفس عمیق: تنفس عمیق و آرام باعث کاهش تپش قلب استرسی می‌شود. برای انجام آن، یک نفس عمیق بکشید و به آرامی نفس خود را بازگردانید. این کار را در طول روز چندین بار انجام دهید. سعی کنید هوا را در ریه‌تان نگه دارید و به آرامی آن را خارج کنید. هربار می‌توانید از جملات مثبت استفاده کنید؛ مانند «من آرامش دارم» یا «آرام باش». اصلاحا با شکم نفس بکشید. به جای بالا بردن قفسه سینه‌تان از دیافراگم‌تان کمک بگیرید. اینگونه هر نفس عمیقتر و تاثیرگذاریش بیشتر می‌شود.
  2.  راهنمایی‌های ذهنی: با تمرکز بر دستاوردهای خود و فراموش کردن نگرانی‌های خود می‌توانید تپش قلب خود را مدیریت کنید. هربار که یک فکر استرس‌زا به سراغتان آمد آن را از ذهن خود سریع بیرون کنید. تکرار کنید: «من برای فکر کردن به تو وقت ندارم». یا جمله «ساکت باش» را تکرار کنید. ذهن شما پس از مدتی از اراسال سیگنال منفی و استرس زا تکراری دست برمی‌دارد. فعالیت‌های مانند یوگا و مدیتیشن هم می‌توانند کمک کننده باشند. در طول روز زمان مشخصی را به مراقبه اختصاص دهید.
  3.  ورزش: تمریناتی مانند دویدن و شنا کردن برای کاهش تپش قلب فوق العاده هستند. ورزش‌هایی که به دلیل فعالیت اندام‌های بدن به اکسیژن احتیاج بیشتری دارند، می‌توانند به کاهش تپش قلب کمک کنند. ورزش‌های مناسب ممکن است شامل پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری، دویدن، پیلاتس و یوگا باشند. هدف باید این باشد که بدن را به طور ملایم و مداوم و با مقداری تلاش قابل توجه تحریک کرده و قلب را متعادل کنید، بدون این که باعث افزایش تپش قلب و تنفس شدید شوید. به همین دلیل تمرین‌های ورزشی را در روزهای آتی به خود تحمیل کنید.
  4.  موسیقی: گوش کردن به موسیقی آرام و آرام باعث کاهش تپش قلب استرسی می‌شود.

در نظر داشته باشید در صورتی که علائم استرس شدید و مزمن باشند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

توضیح: سوالات خود را برای ستون «دمنوش» به آدرس ایمیل Bourqa.news@gmail.com یا زیر این پست ارسال کنید. سوال شما در مطلب های بعدی پاسخ داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *