آبان ۱, ۱۴۰۳
ازدواج زودهنگام و اجباری کودکان

گرفتار در ازدواج

«استفانی سینکلر» راوی مسائل جنسیتی و حقوق بشر در سراسر جهان است. او در پروژه «Too young to wed» به بررسی شیوه عمیقا نگران‌کننده ازدواج زودهنگام و اجباری کودکان می‌پردازد. این پروژه ۱۵ سال از عمر سینکلر را به خود اختصاص داده‌است. سینکلر کار را با ارائه آمار آغاز می‌کند. او گزارش می‌کند که در سال ۲۰۱۰ میلادی بیش از ۶۷ میلیون زن بین ۲۰ تا ۲۴ سال در کشورهای درحال توسعه، قبل از ۱۸ سالگی ازدواج کردند.

براساس گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، اگر کاری نکنیم، ۱۴۲ میلیون دختر دیگر نیز در دهه آینده با همین سرنوشت روبه‌رو خواهند شد. بر مبنای این آمار در هر دقیقه ۲۷ دختر، یک حق اساسی و انسانی خود را از دست می‌دهند. سینکلر با عکس‌ها و نوشته‌هایش زندگی کودکان گرفتار در ازدواج را روایت می‌کند. او توضیح می‌دهد دخترانی که در سن پایین ازدواج می‌کنند، اغلب از مدرسه حذف می‌شوند. به این ترتیب آنان فرصت بهبود زندگی‌شان را از دست می‌دهند و این یعنی تقویت چرخه فقر که اغلب علت ازدواج آنان در سن پایین بوده‌است. اوضاع وقتی بدتر می‌شود که این کودکان معمولا با افراد مسن ازدواج می‌کنند. آنان از نظر جسمی و روانی بسیار آسیب‌پذیر هستند و آمادگی ایفای نقش برگسالی را ندارند. این یعنی به مهارت‌های تعامل و دفاع از حقوق و نیازهای خود مجهز نیستند. به همین دلیل دخترانی که قبل از سن ۱۸ سالگی ازدواج می‌کنند، بیشتر در معرض خطر خشونت خانگی و جنسی هستند.

این رویه می‌تواند تا مرگ کودکان گرفتار در ازدواج ادامه یابد؛ زیرا عوارض بارداری و زایمان، عامل اصلی مرگ‌ومیر دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله در این کشورهاست. سالانه نزدیک به ۱۶ میلیون از نوجوانان دختر در کشورهای درحال توسعه زایمان می‌کنند. کودکانی که از مادران نوجوان متولد می‌شوند، به احتمال زیاد نارس هستند یا از وزن کمِ هنگام تولد، رنج می‌برند. مرده‌زایی و مرگ‌ومیر نوزادان در هفته اول، در میان نوزادان متولدشده‌ی نوجوانان، ۵۰ درصد بیشتر از نوزادان متولدشده‌ی مادران در ۲۰ سالگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *