آبان ۱, ۱۴۰۳
جداسازي زن و مرد در اتوبوس‌هاي شرکت واحد

اتوبوس‌ زنان، اتوبوس مردان!

«مطهره شفیعب»، ذبیح‌ا… بخشی‌زاده معروف به حاجی بخشی که از معروف‌ترین افراد گروه انصار حزب‌ا… بود، در کتاب خاطراتش می‌نویسد: «یکی از افتخارات من، طرح جداسازی اتوبوس زنان و مردان شرکت واحد بود. بعد از جنگ که به مکه مشرف شده بودم،‌ برای اولین‌بار این طرح را به مسئولان سعودی دادم. من را دعوت کردند به ریاض، یک جایزه هم به من دادند. بعدها این پیشنهاد را توی تهران هم اجرا کردند.» این طرح در ایران اجرا شد اما تصور نمی‌شد بحث آن به جداسازی اتوبوس‌ها هم برسد. از دیروز که خبر جدا کردن اتوبوس زنان و مردان در تهران منتشر شد، بسیاری یاد این جملات حسن روحانی در هنگامه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ افتادند:«من اینها را می‌شناسم …. روی کار بیایند در پیاده‌روها دیوار می‌کشند و می‌خواهند همه جا را ‎مردانه زنانه کنند.».

زنان جدا- مردان جدا؟

آخرین نمونه این اقدام جداسازی اتوبوس زنان و مردان است. ۱۰ مرداد بود که سرپرست بهره‌برداری شرکت اتوبوسرانی تهران از اختصاص ۱۷ دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل زنان در دو نوبت صبح و عصر در خطوط BRT شهر خبر داد. ایرج لطفی‌زاده با تاکید به اینکه طرح اتوبوس‌های وی‍ژه زنان در دوره مدیریت قبلی شهری اجرا شده بود، توضیح داد: در بعضی از ساعت‌ها و مناسبت‌ها نسبت عرضه و تقاضای سفر زنان و مردان در استفاده از ناوگان عمومی با هم متفاوت می‌شود و تعداد مسافران زن نسبت به مردان بیشتر می‌شود و همین دلیلی شده بود تا در سال‌های ۱۳۹۹ و پیش از آن، این طرح چندبار به صورت آزمایشی اجرا شود و تعدادی از اتوبوس‌ها را در شهر برای رفاه حال زنان و بهتر شدن کیفیت سرویس‌دهی به آنها اختصاص دهند. او افزود: در ادامه شیوع ویروس کرونا و کم شدن مسافران به‌دلیل دورکاری کارمندان، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها باعث شد این طرح به صورت موقت مسکوت بماند اما دوباره با بازگشت وضعیت به شرایط عادی و افزایش حجم مسافران در ساعت‌های پیک مسافر این طرح اجرا شد.

چمران تایید نکرد

مهدی چمران در واکنش به انتشار خبری در خصوص تفکیک اتوبوس بانوان و آقایان گفت: این موضوع نه در شورا و نه در جای دیگری مطرح نشده است. مهدی چمران در ابتدای هشتادوسومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به انتشار چنین خبری در فضای مجازی اظهار کرد: در حال حاضر این موضوع نه در شورا و نه در جای دیگری مطرح نشده و تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است. همچنین به نوشته ایرنا، چمران در خصوص اختصاص اتوبوس به بانوان افزود: با توجه به تفاوت تعداد و کمتر بودن تعداد بانوان ممکن است اتوبوس‌ها با فاصله زمانی بیشتر اعزام شوند و باید اقدامی صورت بگیرد که کسی متضرر نشود.رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ورود آقایان به واگن بانوان در مترو نیز تصریح کرد: در این زمینه مردم باید رعایت کنند و نمی‌توان نیروی انتظامی را مقابل هر واگن به کار گرفت که آقایان وارد واگن بانوان نشوند. وی افزود: افراد نزدیک و خانواده‌ها در واگن‌های بانوان و آقایان کنار یکدیگر سوار می‌شوند.

روابط عمومی رد کرد

روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با تأکید بر اینکه ناوگان اتوبوسرانی تهران متعلق به تمام شهروندان است اعلام کرد: اتوبوسی به نام اتوبوس اختصاصی زنان یا اتوبوس اختصاصی مردان در تهران نداریم. موضوع تفکیک فضای در اختیار زنان و مردان در اتوبوس‌ها به عنوان موضوعی پذیرفته شده در این چند دهه است که در ناوگان اتوبوسرانی تهران، سایر شهرها و کلانشهرهای کشور و حتی در بعضی از شهرهای جهان اجرا می‌شود اما در تهران، موضوعی تحت عنوان اتوبوس اختصاصی زنان یا مردان وجود ندارد.بر اساس این اطلاعیه، تفکیک فیزیکی موجود که سال‌هاست در ناوگان اتوبوسرانی تهران اعمال می‌شود، بر اساس میزان نیاز و میزان تقاضای زنان و مردان سهم‌بندی شده و لزوماً به نسبت مساوی نیست و در برخی اتوبوس‌ها و خطوط و در بعضی روزها و ساعات، ممکن است این سهم نسبت به فضای ثابت پیش‌بینی شده، متغیر باشد. این اطلاعیه می‌افزاید: نیروهای بهره‌برداری شرکت واحد که از طریق نظارت به صورت هوشمند و همچنین کنترل میدانی، ایستگاه‌ها و خطوط را رصد می‌کنند، بر اساس تراکم مسافر و تقاضای سفر در برخی ساعات، تعدادی از اتوبوس‌ها را به صورت کامل به مردان و در بعضی ساعات به طور کامل به زنان اختصاص می‌دهند تا با توجه به تعداد مسافران در ایستگاه‌ها، نسبت به برداشت بخشی از مسافران و ایجاد تعادل و توازن در خطوط اقدام کنند.روابط عمومی شرکت واحد در پایان اطلاعیه خود تأکید کرده است: اساساً موضوعی به نام اتوبوس اختصاصی زنان یا اتوبوس اختصاصی مردان در تهران وجود ندارد و ناوگان اتوبوسرانی تهران بر اساس رسالت و مأموریت خود در خدمت تمام شهروندان گرانقدری است که با وجود همه کاستی‌ها و کمبودهای موجود، اتوبوس را به عنوان وسیله رفت و آمد خود در سطح شهر انتخاب کرده‌اند.

بحثی که تازه نیست

البته باید در نظر داشت جداسازی در اتوبوس‌ها قدمت بیشتری دارد. خبرگزاری پانا در سال ۹۸ نوشت:«براساس پیمایشی که معاونت اجتماعی درخصوص نگرش شهروندان به شهر درباره «جداسازی زنان و مردان در اتوبوس و مترو» انجام شده است بیش از ۶۶ درصد از شهروندان راضی هستند و ۱۵ درصد نارضی‌اند.» در سال ۹۹ هم مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از آغاز به‌کار ناوگان ویژه بانوان شامل ۱۰دستگاه اتوبوس جدید اختصاصی برای بانوان در خط۷ بی‌آر‌تی در امتداد خیابان ولیعصر به‌عنوان یکی از ۲ خط پرمسافر و پرتردد اتوبوسرانی تهران خبر داد. به گزارش همشهری، محمود ترفع گفت: علاوه بر این، ۱۰دستگاه مینی‌بوس جدید نیز در این خط پیش‌بینی شده که نسبت به جا‌به‌جایی اختصاصی بانوان یا آقایان با توجه به تعداد مسافران در ایستگاه‌ها اقدام می‌کنند. او افزود: ورود اتوبوس‌های ویژه بانوان و جابه‌جایی بخشی از مسافران این خط پرتراکم توسط آن، در کاهش تعداد مسافرانی که از ناوگان استفاده می‌کنند نیز مؤثر است و تا زمانی که به خدمات این اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها نیاز باشد و شهروندان از این طرح استقبال کنند، آنها به خدمات‌رسانی خود ادامه می‌دهند‌. ترفع تأکید کرد: بانوان برای استفاده از این اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها و نیز آقایانی که از این مینی‌بوس‌ها استفاده می‌کنند، نباید کرایه اضافه یا هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنند.

منبع:آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *