آبان ۱, ۱۴۰۳
سيزدهمين انتخابات رياست‌جمهوري

«نه» زنان به «نه» به خانم رئیس‌جمهور

به گزارش برقع نیوز به نقل از آرمان ملی انتخابات ۱۴۰۰ سوژه اصلی این روزهای سیاسیون و اقشاری است که نتیجه این انتخابات بر تصمیمات آتی آنها تاثیرگذار است؛ انتخاباتی که از هم‌اکنون نمی‌توان کاندیداهای احتمالی آن را شناخت چراکه جریان اصلاحات معتقد است با توجه به تجاربی که از گذشته دارد، معرفی کاندیدا در این مقطع سبب تخریب گزینه مدنظر می‌شود و بهتر می‌دانند در روزهای آخر اقدام به معرفی کاندیدای خودشان کنند تا فرصتی برای تخریب و سیاه‌نمایی رقیب باقی نماند. جریان اصولگرا هم از معرفی کاندیداهای احتمالی خودش طفره می‌رود چراکه این جریان مانند همیشه درگیر اختلافات داخلی است و هر گروه و طیفی در اردوگاه اصولگرایی درصدد معرفی گزینه خودش به‌عنوان کاندیدای نهایی جریان اصولگرایی است که همین امر موجب اختلافات زیاد در میان اصولگرایان می‌شود، به نحوی که احتمال دارد مانند بسیاری از انتخابات‌های گذشته با چند کاندیدا وارد عرصه رقابت شوند که نتیجه‌ای جز شکست ندارد اما در این میان یک موضوع مغفول مانده و هیچ یک از دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا به آن نمی‌پردازند که معرفی کاندیدای خانم است. جریان‌های سیاسی به‌ویژه اصلاح‌طلبان برای جلب نظر افکار عمومی هرازگاهی شعار معرفی کاندیدای زن برای انتخابات ریاست‌جمهوری سر می‌دهند و سخنرانی‌های زیادی درباره حق ورود خانم‌ ها به ریاست‌جمهوری و انتقاد از موانع برای این موضوع را دارند اما در زمان عمل تنها به بررسی وضعیت گزینه‌های مرد برای رسیدن به پاستور می‌پردازند و گویی شعار خانم رئیس‌جمهور را فراموش می‌کنند.

جای خالی زنان

دیروز عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با بیان اینکه بعید است که کاندیدای خانم از جانب اصلاح‌طلبان معرفی شود، گفت: با بحث‌های صورت‌گرفته تاکنون هیچ گزینه خانمی مطرح نشده است. حضور و فعالیت خانم‌ها مدنظر قرار گرفته اما گزینه‌ای انتخاب نشده است. از لحاظ اولویت‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که نمی‌توانیم معرفی‌کننده یک خانم باشیم. اشرف بروجردی درخصوص آخرین فعالیت اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ و حق ورود خانم‌ ها به ریاست‌جمهوری، به ایلنا گفت: جلسات به صورت مستمر تشکیل می‌شود و موضوع از زوایای مختلف مورد بحث قرار می‌گیرد و گزینه‌ها ارزیابی می‌شود. همچنین در خصوص برنامه‌هایی که اصلاح‌طلبان باید داشته باشند نیز بحث‌هایی صورت گرفته است. وی افزود: همه این موارد و نتیجه بحث و بررسی‌ها تدوین خواهد شد و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت تا مردم در انتخاب خود بدانند که به چه کسی و با چه رویکردی قرار است، رأی بدهند. بروجردی اضافه کرد: به نظر من اصلاح‌طلبان برای بحث و معرفی گزینه‌ها زمان از دست نداده‌اند اما برای رسیدن به یک گزینه ملاحظاتی دارند که ترجیح می‌دهند در حال حاضر این اخبار را بازگو نکنند. رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار کرد: تفکر اصلاح‌طلبی در طول سالیان گذشته با مانع‌تراشی‌های زیادی مواجه و به همین دلیل از امکان تاثیرگذاری محروم شده است. این تحدیدها در شرایطی است که تجربه تاریخی نشان می‌دهد،‌ اصلاح‌طلبان با مدیریت آشنایی لازم را دارند و می‌توانند کشور را از این بزنگاه نجات دهند.

رجل سیاسی سد راه

آنچه اشرف بروجردی عنوان کرد نمی‌تواند معیار نهایی برای معرفی نشدن یک خانم به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ باشد و او تنها به عدم طرح این موضوع در جلسات اصلاح‌طلبان اشاره دارد. آنچه برای زنان بیش از رسیدن به پاستور دارای اهمیت است، رفع ابهام از قانون است. مطابق قانون اساسی کاندیدای ریاست‌جمهوری باید رجل سیاسی باشد اما آیا زنان در دایره رجل سیاسی تعریف می‌شوند؟ اواسط مهرماه بود که عباسعلی کدخدایی در قامت سخنگوی شورای نگهبان گفت: «ثبت‌نام زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری بلامانع است و بحث‌های دیگر آن هم باید به‌تدریج حل شود.» آنچه او گفت یعنی زنــان هم رجــل سیاسی شناخته می‌شوند اما کمی بعد کدخدایی تغییراتی در مواضعش داشت یعنی در آبان‌ماه گفت: «ممکن است مساله انتخاب زنان برای ریاست‌جمهوری در دوره‌های آینده از لحاظ فرهنگی، فقهی و … حل شود؛ مثالی هم که بیان می‌کنم بحث خانم دستجردی در دولت احمدی‌نژاد است. تا همان زمان هم موضوع وزارت زنان همچنان محل بحث بود و در آن دوره با همه مباحث حل شد. مشکلاتی وجود داشت و در نهایت پذیرفته شد. الان نمی‌توانید در بحث وزارت زنان به عقب برگردید و بگویید خانم‌ها نمی‌توانند وزیر شوند. در انتخابات ریاست‌جمهوری هم حضور بانوان به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری در ادوار آینده ممکن است حل شود، با حل مباحث فقهی، با حل مسائل فرهنگی و… .»

روحانی اقدام کند

فائزه هاشمی گفت:‌ مشخص است که بحث رجل سیاسی هنوز به مثابه ابهامی برای تایید صلاحیت زنان باقی است. مرحوم اعظم طالقانی از جمله شخصیت‌هایی است که سال‌ها کوشید تا گره از ریاست‌جمهوری زنان باز کند و تا سال‌های آخر عمرش در قالب کاندیدا به عرصه انتخابات ورود پیدا می‌کرد که ردصلاحیت می‌شد. به نظر می‌رسد تا درباره واژه رجل سیاسی شفافیتی صورت نگیرد زنان هیچگاه نمی‌توانند در اندیشه کاندیداتوری برای رسیدن به پاستور باشند. بابا حول و حوش انتخابات ۹۲ بود که گفت: با استناد به مدارک قرآنی و روایی ثابت کردم که زنان می‌توانند در همه زمینه‌های جامعه حضور داشته باشند. فائزه هاشمی در پاسخ به تقاضای تفسیر واقعی از کلمه «رجل» در مباحث سیاسی کشور به «آرمان ملی» گفت: «دکتر‌بهشتی که رئیس مجلس خبرگان بررسی قانون اساسی بود، بعدها اعلام کرد که منظور از کلمه «رجال سیاسی» اعم از زن و مرد است.» رجل به معنی چهره شناخته شده سیاسی و به معنی بشر است و فقط به معنی مرد نیست و شامل حق ورود خانم‌ ها به ریاست‌جمهوری نیز می‌باشد و زنان هم می‌توانند کاندیدای ریاست‌جمهوری شوند و » وی افزود: «نکته اصلی این است که مرد نبودن معنای رجل سیاسی باید تبدیل به تفسیر رسـمی‌ شود تا نهادینه شود، تفسیر رسمـی ‌با گـفت‌وگو فرق می‌کند. طبق آیین‌نامه شورای نگهبان، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس یا حداقل یکی از اعضای شورای نگهبان می‌توانند تقاضای این تفسیر را کنند، بنابراین انتظار از آقای‌ روحانی این است که طبق وظیفه خود در یک روند حقوقی به‌دنبال اخذ تفسیر در این زمینه از شورای ‌نگهبان باشد و موضوع را حل کند.»

مطهره شفیعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *