آبان ۱, ۱۴۰۳

درباره برقع

بسیار شنیده‌ایم که «زنان از جامعه جدا نیستند. مرز بندی‌های اجتماعی و اقتصادی را بردارید. چرا باید یک سایت خبری اختصاصی به اخبار زنان بپردازد؟»
در پاسخ به این پرسش می‌گوییم: چه بخواهیم چه نه، در جوامع درحال توسعه‌ای مانند ایران، جنسیت، علاوه بر زیست بدن، به اشتباه از طریق مرزهای اجتماعی و اقتصادی نیز از هم جدا می‌شود.

زنان بیش از مردان، در بسیاری از جوامع شهری و محلی ایران ، برای دستیابی به امکانات رفاهی و آموزشی، شهروند عادی یا درجه یک شدن، باید تلاش کنند.

چرا مدرسه خبری؟ ایرادی که اغلب به زنان گرفته می‌شود، اینکه حالا که دسترسی به رسانه های جمعی آسان شده اما همچنان زنان نسبت به آنچه در دنیا اتفاق می‌افتد، اغلب بی‌خبر، کم میل یا کم تفاوتند.

بخشی از این بی‌خبری اختیاری و به دلیل عدم رغبت زنان به اخبار مختلف روز است. علت را می‌توان در تفاوت نگرش به اخبار در بین زنان و مردان یافت. عدم وجود اخبار مرتبط با نوع زیست و تجربه زیسته زنان، علت دیگر کم علاقگی به قالب خبر است.

پرسشی که ما مطرح می‌کنیم اینکه چرا خبرگزاری‌های مختلف، کمتر به زنان می‌پردازند؟ آیا واقعا زنان در جامعه فعالیت خاصی ندارند؟ مسابقات ورزشی برگزار نمی‌کنند؟ سخنرانی نمی‌کنند؟ در سیاست نقش خاصی ندارند؟ چرا بیشتر اخبار درمورد سیاست مداران، ورزشکاران، هنرمندان و سایر شخصیت‌های مرد است؟

در مدرسه خبری «برقع نیوز» به دنبال جداسازی جنسیتی در مطبوعات نیستیم. جمعی از روزنامه‌نگارن، خبرنگاران، زنان و مردان کنشگر و دغدغه‌مند در تلاش اند که خلا و کم رنگی زنان در تیتر رسانه ها را جبران کنند. با پوشش و انعکاس بیشتر اخبار مربوط به زنان، عدم و کم پرداختن به مشکلات موففیت‌ها و مسایل مخصوص جامعه زنان را بازگو کنند.

مدرسه خبری «برقع نیوز»، با مجوز رسمی وزارت ارشاد کشور، تلاش می‌کند، اخبار و گزارش‌های حوزه زنان و خانواده در چهار استان جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان را منتشر کند.

مدرسه خبری «برقع نیوز» با آموزش به زبان مطبوعات و انتشار تحلیل و گزارش تخصصی از زنان جنوب ایران، علاوه بر توجه بیشتر زنان به اخبار، با به روزرسانی آنان، توان حضور در جمع‌های بزرگ و کوچک را بیشتر می‌کند. چراکه در جمع، اندیشه جوانه می‌زند و جان می‌گیرد.

صدای زنان مناطق کشور با اینکه در سال‌های اخیر بیشتر شنیده شده است اما هنوز جای زنان در تیترهای روزنامه‌ها و سایت‌ها خالی است. تیم برقع نیوز تلاش می‌کند برابری جنسیتی سوژه خبری بودن را نیز محقق کند.

هر مخاطب به عنوان یک شهروند خبرنگار می‌تواند عضوی از تیم خبری مدرسه برقع نیوز باشد. همراهی هر مخاطب، نزدیک کردن ما به هدفی دشوار است.

«با اخبار، از جامعه بیشتر بدانیم.»