آبان ۱, ۱۴۰۳

زغال سنگ خاورمیانه؛ عربستان در آستانه عدم وابستگی

بزرگترین بازار برای زغال سنگ، منطقه آسیا و اقیانوسیه است که ۵۴ درصد از آمار جهانی را تشکیل می دهد. خاورمیانه بیشتر و بیشتر به انرژی زغال سنگ علاقه مند است. از جمله عواملی که بر این تمایلات تأثیر می گذارد، این واقعیت است که کشورهای حوزه خلیج فارس تلاش می کنند از هزینه های مکمل اجتناب کنند. زغال سنگ بسیار ارزان تر از گاز است. مهمتر از آن، کشورهایی که به شدت به نفت متکی هستند، در جهت تنوع بخشیدن به اقتصاد خود تلاش می کنند. چین بزرگترین و حاضرترین شریک تجاری خاورمیانه از نظر استفاده از زغال سنگ است.  در این نوشتار نگاهی کوتاه به جایگاه کشورهای خاورمیانه در صنعت زغال سنگ  می اندازیم.

ایران

ایران که در فهرست کشورهای امیدوارکننده صادرات قرار دارد، آماده همکاری در صنعت معدن است. در دهه ۷۰ کمباین جدید فولاد در منطقه اصفهان در جنوب تهران تأسیس شد. اکنون بر دو کارخانه فولاد نظارت دارد. در منطقه طبس در صحرای بزرگ نمک تقریباً ۱ میلیارد تن زغال سنگ کک وجود دارد. استخراج به دلیل رسوبات کم عمق چالش برانگیز است. موضوع دیگر وجود گاز متان و قرار گرفتن معادن در کوهستان هایی است که ارتفاع برخی از آنها تا ۲۰۰۰ متر از سطح دریا می رسد. طبس دارای نهشته های بیشتری است که در زوایای پایینی (۰٫۸-۰۸۵ متر) قرار دارند.

امارات

صنعت معدن زغال سنگ در امارات متحده عربی به‌خاطر زغال‌سنگ النصر واقع در منطقه آزاد فرودگاه دبی و زغال‌سنگ نظام که بر Hi-NRG و همچنین گروه Farlin-Dubai نظارت می‌کند که شرکت‌های معدنی در بازارهای آسیای جنوبی را که به چین و صادرات صادر می‌کنند، متحد می‌کند، معروف است. هندوستان نمایشگاه سالانه معدن در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی دبی هر سال محصولات جدیدی را جمع‌آوری می‌کند.

اداره برق و آب دبی (DEWA) در حال برنامه ریزی ۲ پروژه بزرگ برای به اصطلاح زغال سنگ پاک است و هدف آن ۳۶۰۰ مگاوات تا سال ۲۰۳۰ است. زغال سنگ تمیز ۷ درصد دیگر مربوط به نیروگاه هسته ای برکه در ابوظبی و ۱۵ درصد به انرژی خورشیدی خواهد بود.

امارات متحده عربی با استرالیایی Orica، یکی از بزرگترین تامین کنندگان مواد منفجره و سیستم های اولیه برای صنعت معدن و رهبر جهانی در خدمات انفجاری، همکاری می کند. دیگر بازیگران اصلی حاضر در امارات Terex، Mintek، Shandong Xinhai Mining Technology & Equipment Inc.، Quarry Mining، و Al Fajar Al Alamia Co. از عمان هستند. بیشتر این شرکت ها با معادن نواری و کارهای زیرزمینی سر و کار دارند که به تولیدکنندگان ماشین آلات معدنی در بازار اجازه می دهد.

ترکیه

از سال ۲۰۰۴، ترکیه در حال کاهش در استخراج زغال سنگ است. در سال ۲۰۱۲ به ۱۳۶ هزار تن رسید. این در حالی است که کشور روز به روز بیشتر از آن استفاده می کند که این وضعیت باعث می شود که آن را وارد کند و از سپرده های موجود استفاده نکند. مصرف سالانه زغال سنگ ترکیه ۲۵ میلیون تن تخمین زده می شود و بودجه آن تقریباً ۵ میلیارد دلار است.

شرکت های زغال سنگ سخت ترکیه (TTK) اشاره می کند که در سال ۲۰۱۲ کمترین میزان استخراج زغال سنگ در ۱۳ سال گذشته را ثبت کرده است. TTK انحصار استخراج، استفاده مجدد و توزیع زغال سنگ قیر را دارد، اما قوانین ترکیه به بخش خصوصی اجازه می دهد تا در صنعت معدن حضور داشته باشد. تخمین زده می شود که منطقه زونگولدک سرشار از ذخایر زغال سنگ سیاه است که فرصتی برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد می کند که مایل به درخواست مجوز TTK هستند. از سال ۲۰۰۹، دولت ترکیه مشوق های بیشتری را برای سرمایه گذاران تصویب کرد، مانند مزایای مالیاتی. در سال ۲۰۱۳ در کاراپینار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن زغال سنگ کشف شد که می تواند فرصتی برای خارجی ها نیز باشد.

ترکیه نیاز روزافزون به ابزارهای مدرن و فناوری معدن را گزارش می دهد. علاوه بر این، آمارهای رسمی خطاهای مکرر و خرابی سیستم را دلیل کاهش استخراج زغال سنگ ذکر می کنند. معدن زغال سنگ کارادون گزارش می دهد که ظرفیت ماشین آلات مورد نیاز برای شستشوی زغال سنگ استخراج شده بسیار کم است. ترکیه تجهیزات معدنی تخصصی وارد می کند. نیازهای اساسی این بخش توسط TTK تامین می شود.

سایر معادن زغال سنگ موجود در ترکیه عبارتند از: Kozlu، Amasra، Armutçuk و Üzülmez. طبق آمار وزارت انرژی و منابع طبیعی، ذخایر ترکیبی زغال سنگ در ترکیه ۱۳۱۰ میلیون تن برآورد شده است. مؤسسات معدنی که تحت نظارت وزارتخانه هستند، شرکت های زغال سنگ ترکیه (TKI_ و شرکت های زغال سنگ سخت ترکیه (TTK) هستند.

عربستان سعودی

“چشم انداز ۲۰۳۰” و برنامه تحول ملی عربستان در سال ۲۰۲۰ نیاز به تنوع بخشیدن به اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت را برجسته می کند. در سال ۲۰۱۷ International Mining Services IMS تاسیس شد. این عوامل نشان می دهد که عربستان سعودی برای سرمایه گذاری خارجی و همکاری بیشتر باز است.

سایر کشورها

اسرائیل (۷۷ درصد) و مراکش (۶۶ درصد) از دیگر رهبران در استفاده از زغال سنگ هستند. هوای آلوده به درگیری با همسایگان خود، یعنی با اردن دامن می زند. اسرائیل در حال برنامه ریزی برای گسترش استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر در اقتصاد خود است.

کشورهایی مانند اردن که نرخ بالای استفاده از کوره های گازی پرخطر دارند، می توانند به عنوان یک خروجی بالقوه برای زغال سنگ نخودی زیست محیطی در نظر گرفته شوند. در سال ۲۰۱۷ اردن شروع به ساخت یک نیروگاه کوچک زغال سنگ کرد که به این معنی است که باید مقدار بیشتری از این منبع را وارد کند.

منبع: داده های سایت Trademap

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *