آبان ۱, ۱۴۰۳
زنان سرزمين من

اعتراض به استفاده ابزاری از زنان

یک‌بار دیگر رفتارهای استفاده از رویکردهای سیاسی و جناحی در مواجهه با مقولات فرهنگی باعث ایجاد حاشیه‌های فراوانی در کشور شد به گونه‌ای که حتی نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نیز به آن واکنش نشان داده و آن را فاقد تدبیر ارزیابی کرد. بامداد روز پنجشنبه ۲۱ مهر ماه بود که مردم تهران در مسیر فعالیت‌های روزانه خود در ضلع شمال غربی میدان ولی‌عصر متوجه دیوارنگاره‌ای یا نام «زنان سرزمین من» توسط شهرداری تهران شدند که در آن با به نمایش گذاشتن تصاویری از زنان موفق و تاثیرگذار در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، علمی، ورزشی، سیاسی و اجتماعی تلاش شده بود تا پیام خاصی را به افکار عمومی و مخاطبان ارسال کنند.

بسیاری معتقدند، شهرداری تهران ظاهرا قصد داشته با کنار هم قرار دادن عکس‌هایی از زنان موفق و مشهور، از شهرت این زنان در راستای القای تفکر مورد نظر خود استفاده کند. پروژه‌ای که نه تنها نتیجه‌بخش نبود، بلکه ساعاتی پس از اجرا با شکست روبه‌رو شد و اعتراضات گسترده‌ای به دنبال داشت. در این بیلبورد زنان سرزمین من چهره‌هایی همچون سیمین دانشور، پروین اعتصامی، فاطمه معتمدآریا، مریلا زارعی، پروانه کاظمی، مینو محرز، توران میرهادی، ایران درودی، مریم میرزاخانی، فروغ فرخزاد، ژاله علو و… در این دیوارنگاره تصاویرشان دیده می‌شد، ضمن اینکه تصویر برخی نمایندگان اصولگرای مجلس از جمله فاطمه رهبر نیز در این طرح وجود داشت. پس از بازتاب موضوع در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، اما حاشیه‌ها، یکی‌یکی از راه رسیدند، تا یک‌بار دیگر مشخص شود، متولیان امور فرهنگی در کشورمان به‌رغم هزینه‌های میلیاردی، بهره‌ای از ابتدایی‌ترین اصول علمی و آکادمیک نیز نبرده‌اند.

در نخستین واکنش‌های سیاسی ساعاتی پس از انتشار این خبر در رسانه‌ها، عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توییتی نوشت: «کاری ندارم کدام متفکری! این تابلو را طراحی و به این نام منتشر کرده و لحظه‌ای هم فکر این را هم نکرده که بعضا انصراف می‌دهند. ولی اگر به همین زنان فرهیخته احترام می‌گذاشتند قطعا گشت ارشاد از ابتدا تاسیس نمی‌شد، چون اگر گشت بود بیشتر آنان مشمول قانون حجاب شده و به وزرا می‌بردند.» دلیل مخالفت‌ها با دیوارنگاره زنان سرزمین من چه بود؟ از همان آغاز مشخص شد که در این دیوارنگاره در راستای برخی جهت‌گیری‌های خاص سیاسی با استفاده از فتوشاپ بر سر چهره‌های نام‌آوری چون مریم میرزاخانی و فروغ فرخزاد حجاب گذاشته شده و در مراحل بعدی نیز مشخص شد که موسسه رسانه‌ای اوج به سفارش شهرداری تهران این بیلبورد را طراحی و اجرایی کرده است. پس از مشخص شدن ابعاد موضوع، بسیاری از زنانی که تصویرشان در این دیوارنگاره ثبت شده بود، اعتراض و اعلام کردند مایل به استفاده ابزاری از تصاویرشان برای رویکردهای سیاسی و تبلیغاتی نیستند. ابتدا فاطمه معتمدآریا رسما مخالفتش را با این نوع استفاده ابزاری از تصویر زنان اعلام کرد. پس از او، کاوه سمندریان پسر هما روستا با توجه به استفاده بی‌اجازه از عکس مادرش خواستار حذف عکس او شد. پس از آن مرضیه برومند، کارگردان و پروانه کاظمی، کوهنورد نیز به استفاده بی‌اجازه از عکس‌شان در این بیلبورد واکنش نشان دادند. بیلبورد به پایین کشیده می‌شوداین حاشیه‌ها باعث شدند تا ساعاتی پس از نصب این دیوارنگاره از محل خود برداشته شود. نزولی که مانند نصب بیلبورد، بازتاب‌های وسیعی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد و بازار ارزیابی‌ها درباره سوءمدیریت‌های مرتبط را دوباره گرم ساخت. در این میان نورنیوز به عنوان رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت: «به دنبال اعتراض مردم و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی، دیوارنگاره میدان ولی‌عصر تغییر کرد. منتقدان معتقدند درج تصاویر برخی افراد که کشف حجاب کرده‌اند، کار اشتباهی بوده است. برخی کاربران نیز بیان کردند که موضوع کشف حجاب با توجه به سن و سال این افراد، دارای وجوب و حرمت شرعی نبوده و قابل اغماض است. از سوی دیگر تعدادی از این افراد نیز نسبت به درج عکس‌شان در این دیوارنگاره معترض شده و گفته بودند که با آنها هماهنگی انجام نشده است. با این حال به دنبال انتقادات مختلف پنجشنبه شب این دیوارنگاره تغییر کرد.»

منبع: اعتماد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *