آبان ۱, ۱۴۰۳
زینب زرنگاری

پیوند اقتصاد با تولیدات هنری زنان هرمز

به گزارش برقع نیوز به نقل از همشهری زینب زرنگاری، اهل جزیره هرمز است و آوازه صنایع‌دستی این جزیره را نه‌تنها به سراسر ایران، بلکه تا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز رسانده است. زینب کارش را در حوزه صنایع‌دستی از سال ۸۶و با یک کارگاه کوچک خانگی شروع کرد و حالا با کارگاهی شامل۵۰تولیدکننده و تعداد زیادی کارآموز به‌عنوان کارآفرین برتر استان هرمزگان در سال۹۹ انتخاب شده است.
این کارآفرین نمونه اعتقاد دارد دایره صنایع‌دستی در هرمزگان گسترده است و به‌خوبی می‌تواند به محل درآمدی برای اهالی به‌ویژه زنان تبدیل شود.
زینب زرنگاری علاوه بر مدیرعاملی شرکت الماس‌دوز هرمز، کانون مشاوره‌ای نیز تاسیس کرده و در این زمینه نیز فعالیت دارد. او می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین نکات در موفقیت افرادی که می‌خواهند وارد حوزه کارآفرینی شوند، تقویت و هدفمند کردن مهارت‌هاست. متأسفانه شرکت‌های مشاوره امور کسب‌وکارهای خرد با دریافت هزینه‌های سنگین از افراد، خدمات ارائه می‌‌کنند و همین موضوع باعث شده کسانی که قصد راه‌اندازی شغلی برای خود یا دیگران را دارند، نتوانند با بهره‌گیری از مشاور فعالیتی را آغاز کنند. هدف من در کانون مشاوره این بود که با کمترین هزینه، نیروهایی را که بالقوه توان کارآفرینی دارند، اما راه و رسم آن را نمی‌دانند، تقویت کنم.
او اضافه می‌کند: با تلاش‌های ما بخش معرفی و توانمند‌سازی‌ به‌ویژه برای دختران و زنان هرمز راه‌اندازی شد و خروجی خوبی هم دارد. برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی یکی از مواردی بود که ما آن را در تقویت و ایجاد انگیزه برای هنرمندان مؤثر می‌دانستیم و تاکنون موفق به برگزاری چند نمایشگاه صنایع‌دستی در استان و جزیره شده‌ایم. همچنین توانستیم مجموعه آموزش فرش دستباف را در جزیره راه‌اندازی کنیم که اثرات آن طی سال‌های آینده نشان داده خواهد شد.
این کارآفرین هرمزی با بیان اینکه کارآفرینی کار راحتی نیست، اما نباید آن را برای خودتان محال فرض کنید، می‌گوید: از سرمایه کم نترسید و در انتظار دستی از سوی دولت نباشید. من قدم‌هایم را کوچک و یک به یک برداشتم، اما امروز می‌توانم بگویم در کنار همکارانم موفقیت‌های چشمگیری داشتیم. لباس‌ها، دوخت‌ها و صدف‌تراش و زیورآلات هرمز امروز محل درآمد قابل‌توجهی شده که نه فقط در بازار ایران، بلکه در کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم بسیار پر طرفدار است.

ستاره حجتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *