آبان ۱, ۱۴۰۳
مدال های ورزشی برای زنان خاورمیانه

المپیک،تصویر سوم از زن ایرانی

ورزش قهرمانی به مانند میادین علمی، عرصه ای است که زنان ایرانی می توانند اعتماد به نفس و استقلال عمل خویش را به نمایش بگذارند‌. کسب مدال های ورزشی برای زنان خاورمیانه با کسب مدال زنان سرزمین های دیگر تفاوت مضاعفی دارد. در خاورمیانه بنیادگرایی و زن ستیزی بخشی از فرهنگ و تاریخ آن است و زنان برای حضور موفق در اجتماع نیاز به جنگیدن با موانع فراوانی دارند.

زنان ایرانی حالا با فائق آمدن بر این مصائب و مشکلات در بسیاری از رشته های ورزشی از تکواندو و ووشو و کاراته گرفته تا تیراندازی و فوتسال و قایقرانی و کبدی و… دیگر در سطوح مختلف رقابت های جهانی حضور داشته و چهره از پیش باخته و تشریفاتی محسوب نمی شوند. حالا زنان ایرانی با خودباوری بالا پا به عرصه مسابقات می گذارند و در فکر ثبت رکوردهای در سطح جهانی و گاهی نگاه به کسب مدالهای جهانی دارند، زنان قدرتمندی که به این اعتماد به نفس رسیده اند که جایگاهی جز قله قهرمانی را طلب نمی کنند و هر نتیجه دیگری را باخت و شکست می دانند.

امروز زنان ورزشکار ایرانی به مانند زنان دانشمند ایرانی تصویر سومی از زن را به نمایش می گذارد. تصویری که نه جهان و حوزه عمومی را پر از ناامنی و فساد و آشوب می نگرد و خود را در پستوی خانه از نگاه دیگران مخفی می کند و نه با چهره و صورت دفورمه و از ریخت افتاده با آرایش های غلیظ و جراحی های پلاستیک در شبکه های مجازی و اینستاگرام به دنبال نمایش تن و عرضه خود در جایگاه ابژه جنسی است. زنان ورزشکار حالا در جایگاه سوژه هایی مستقل و خودمختار که می توانند با اتکاء به قدرت و نیروی ذهنی و جسمی به قله های جهانی دست یابند، خود را به عنوان الگویی برای دختران ایران معرفی می کند. زنان ورزشکار ایرانی نشان می دهند با وجود مشقات فراوان تسلیم نشده و برای کسب قهرمانی بسیاری از موانع درونی و بیرونی را کنار گذاشته اند. کسب مدال های ورزشی برای زنان خاورمیانه بسیار سخت است به گونه‌ای که آنها برای رسیدن به این قله ابتدا از سد سنت های سفت و سخت متصلب گذشتند و با عزم جدی خود را به مسئولین کشور و فدراسیون های ورزشی جهان تحمیل کردند. آنها در این راه زخم زبان ها، تمسخرها، توهین ها و فشارهای بسیار زیادی را تحمل کردند و از نام و سوژگی و استقلال خود دفاع می نمایند.
منبع : bestdiplomacy

فرهاد قنبری

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *