آبان ۱, ۱۴۰۳
ویولت

معرفی فیلم؛ ویولت، عشق و ادبیات

«ویولت»(Violette) داستان جست و جوی یک زن برای عشق است. این فیلم بر اساس زندگی و کار «ویولت لدوک»Violette Leduc (1907-1972))، یک نویسنده فرانسوی است. این فیلم محصول ۲۰۱۳ به نویسندگی و کارگردانی مارتین پرووست است. این فیلم در بخش ارائه ویژه در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو در سال ۲۰۱۳ به نمایش درآمد. لدوک  به خاطر آثار خام و اتوبیوگرافیک مانند خاطرات «لا باتارد (حرامزاده)» در سال ۱۹۶۴ شناخته شده است. این فیلم درام عمدتاً جذاب مارتین پرووست مانند یک کتاب و با فصلی آشکار می شود. عناوین برگرفته از نام برخی از افرادی که ویولت به دنبال ارتباط با آنها بوده است.

ویولت

در فیلم ویولت می بینیم که تلاش او برای عشق تقریبا دستاوردی ندارد زیرا اشیاء عاطفی ویولت یا از لحاظ جسمی غایب هستند، همجنسگرا هستند، با دیگران درگیر هستند یا، همانطور که در مورد مادر خود ویولت، از لحاظ عاطفی در دسترس نیستند. در کل فیلم میبینیم که زندگی او یک زندگی شاد نیست. اما بهترین داستان ها گاهی اوقات شاد نیستند. فیلم پر از جیغ زدن، کتک زدن و التماس کردن است.

فیلم Violette در طول جنگ جهانی دوم شروع می شود. او به عنوان یک فروشنده بازار سیاه کار و با نویسندۀ همجنسگرا موریس ساکس (Olivier Py) زندگی می کند. تلاش ویولت برای تحریک او برای اشتیاق فیزیکی به او تنها برای ویولت احساس حقارت را به همراه دارد.  تنها هدیه موریس به ویولت، قبل از اینکه از دستش فرار کند، این است که او را تشویق به نوشتن می کند. Violette برای اینکه کاری انجام داده باشد شروع به وشتن می کند. کسی که پیش از این قلم به دست نگرفته بود شروع به نوشتن یک اوتوبیوگرافی می کند.

ویولت

فیلم هایی در مورد روند ادبی و نگارش کتاب هاساخته می شوند می تواند مشکل ساز باشد. عمل نوشتن یک عمل انفرادی است. با این حال، کارگردان فیلم”Violette” عمدتا از مشکلات مرتبط با فیلم های مربوط به نویسندگان، با محدود کردن صحنه های ویولت که با خشم در یک دفترچه یادداشت می نویسد، اجتناب می کند. فیلم هنگامی که به روایت صوتی گرفته شده از اثار Leduc متکی است، موثرتر است. “ماهی مرکب در روده من لرزید” یک چرخش خاص از عبارت است که از خاطرات نویسنده در مورد رابطه نوجوانی با یک همکلاسی زن گرفته شده است.

ویولت

یکی از مهمترین روابطی که در این فیلم مورد بررسی قرار گرفته است، رابطه با نویسنده سیمون دو بووار (ساندرین کیبرلین) است؛ زنی که هم یک مورد عشقی و هم مربی ادبی ویولت بود. اگر چه رفتار ویولت نسبت به نویسنده – که اولین قطعه منتشر شده خود را از طریق دوستش البرت کامو تسهیل کرد – مرز وسواس استاکری است، ویولت نیز به نظر می رسد واقعا عاشق است. رابطه آنها در یک زمان برای ویولت پربارتر است – زیرا او به صدای بالغ خود تحت مادری ادبی سیمون رشد می کند – و ناامید کننده ترین چیز این است که او به وضوح تحت تاثیر قرار گرفته است.

در حقیقت، “Violette” کمتر در مورد نوشتن است تا در مورد زندگی. “کلمات در درون ما زنده هستند،” سیمون به ویولت می گوید. به هر حال برای ویولت به نظر می رسد که این یک نوع نجات بوده است. پس از تحمل رها شدن توسط پدرش، فروپاشی عصبی و رد عاشقانه پس از رد شدن، قهرمان فیلم در نهایت تایید می کند، نه از یک عاشق، بلکه از طریق خوانندگانش، به گفته سیمون دو بووار، از طریق ادبیات او آنها را اغوا کرد.

ویولت

منبع: واشنگتن پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *