آبان ۱, ۱۴۰۳

چرا زنان حق استفاده از موتور و دوچرخه را ندارند؟

نسترن فرخه/ سال هاست که ممنوعیت استفاده زنان از دوچرخه و موتور مطرح بوده و بســیاری بر این موضــوع نقدهای جدی دارند اما اظهارات اخیر اداره حقوقی قوه قضائیه موج جدیدی از واکنش ها را به همراه داشته است. طبق نظر وکال و حقوق دان ها در قانون جرمی برای دوچرخه سواری و موتورسواری زنان تعریف نشده و حتی با وجود اینکه برخی فقها بر حرام بودن استفاده زنان از این وسایل پافشــاری می کنند، نظرات متفاوت فقهی دیگری هم در این موضوع وجود دارد.

شــهیندخت مــوالاوردی، معاون ســابق رئیس جمهوری نیز در ســال ۹۵ در دفــاع از زنان دوچرخه ســواری که در اجرای طرح سه شــنبه های پاک به خیابان ها آمــده بودند، در توییتر خود نوشته بود: طبق اعالم دفتر رهبر انقالب دوچرخه سواری بانوان با رعایت موازین شرعی بلامانع است. همچنین با وجود اینکه منع قانونی برای این فعل وجود ندارد، حتی در تاریخ شــرع هم زنان بســیاری ســوار بر مرکب می شــدند، حتی طبق روایتی معروف از پیامبر اسالم توصیه شــده که به فرزندان خود اسب ســواری و تیراندازی بیاموزید که درواقع اســتفاده از مرکب برای زنان و مردان بســیار رایج بوده و بدیهی اســت ســواری از مرکب کم کم به استفاده از موتور و ماشــین تغییر پیدا کرده اســت؛ بنابراین در پی واکنش های اخیر به دوچرخه سواری و موتورســواری زنان و ممنوعیت غیرقانونی اســتفاده زنان از این حــق خود، فاضل میبدی هــم اشــاره کرده؛ این مســئله حرام نیســت. این مثل ماشین ســواری و اســتفاده از ســایر مرکب هاست و هیچ دلیلی برای ممنوعیت آن نیست، مگر آنکه بخواهیم زنان را از حق خود محروم کنیم. عبدالصمد خرمشــاهی، وکیل پایه یک دادگســتری و عضو کانون وکالی مرکز هم اشــاره می کند اگر زنی را هنگام موتورسواری بگیرند، مجازاتش فقط جریمه برای نداشتن گواهینامه است و ممنوعیتی وجود ندارد، دقیقا مثل اینکه مردی بدون گواهینامه سوار موتور شود. البته در همین مورد هم حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، در بهمن سال گذشته ضمن تشریح برنامه پلیس برای برخورد با موتورسواران زن تأکید کرده بود از آنجایی که در ایران به زنان گواهینامه موتورسیکلت داده نمی شود، رانندگی زنان با موتورسیکلت ممنوع است و با آن برخورد می شود.

ممنوعیت قانونی برای استفاده از موتور و دوچرخه نداریم

عبدالصمد خرمشــاهی، وکیــل پایه یک دادگســتری و عضو کانــون وکالی مرکز، درباره صحبت های اخیر اداره حقوقی قوه قضائیه درمورد دوچرخه سواری و موتورسواری زنان، به «شرق» می گوید: برای آنچه در قانون عنوان مجرمانه تعریف شود، مجازات تعریف می شود، در قانون مجازات ما چیزی به عنوان ممنوعیت دوچرخه سواری و موتورسواری خانم ها عنوان نشده و جرم نیست اما اینکه در بعضی شهرها می بینیم سلیقه ای عمل می کنند، مثال می گویند خانم ها باید پوشش خاصی داشته باشند، کامال شخصی است. اداره حقوقی قوه قضائیه هم بر همین مبنا به موضوع اشــاره کرده است و کسانی که این نظر را دادند، به این قضیه واقف بودند که چیزی تحت عنوان دوچرخه ســواری و موتورسواری برای بانوان جرم انگاری نشده، مگر مسائلی که مثال منجر به کشف حجاب شده باشد. مثال دخترخانمی بدون حجاب دوچرخه سوار شــود که این عنوان مجرمانه دارد اما صرف دوچرخه سواری و موتورسواری برای زنان جرم انگاری نشــده و ممنوعیت قانونی ندارد؛ نظر اداره حقوقی و مشــورتی قوه قضائیه هم بر همین اساس است.


مجازات زن موتورسوار فقط نداشتن گواهی نامه است

این وکیل درباره جدی تربودن ممنوعیت برای موتورســواری زنــان ادامه می دهد: توجه کنید که به هر دلیلی به خانم ها گواهینامه نمی دهند، اگر زنی را هنگام موتورســواری بگیرند هم مجازات فقط جریمه برای نداشــتن گواهینامه است و ممنوعیتی وجود ندارد، مثل اینکه مردی بدون گواهینامه سوار موتور شود. همچنین ما قانونی برای این موضوع نداریم و شاید صرف بخش نامه و دســتورالعمل هایی گواهینامه برای خانم ها صادر نمی شــود، در کنارش شــما ببینید که زنان کشور خلبان می شوند و هواپیما به آن عظمت را هدایت می کنند، جای تعجب اســت که چرا هنوز نمی توانند گواهینامه موتور بگیرند، درصورتی که ممنوعیتی هم ندارد. خرمشــاهی درباره دستورات سلیقه ای در برخی استان ها، اضافه می کند: موضوع این اســت که چون گواهینامه برای خانم ها صادر نمی شود، در صورت استفاده از موتور جریمه می شــوند، در کنار این دستورالعمل های منطقه ای مسئوالن هم وجود دارد؛ مثل بحث ورود زنان به ورزشگاه که در قانون ممنوعیتی نداریم ولی چون بعضی مراجع و مسئولان مخالف این قضیه هســتند، شــرایط به این شکل است و حتی مدت هاســت که بین فدراسیون و فیفا کشمکش اســت تا خانم ها در ورزشــگاه حضور پیدا کنند. اخیرا هم معاونان وزارت ورزش گفته بودند ســاختار هنوز برای حضور خانم ها به وجود نیامده که شــاید منظورشان ساختار فرهنگی باشــد. درهرحال ســکوی خانم و آقا که از هم جداســت و فاصله زیادی نیز از هم دارند، اگر زنان از حق قانونی خود بهره مند شــوند، دیگر دســتاویزی برای مخالفت فیفا هم نخواهد بود.

در قانون فعل حرام برای دوچرخه سواری و موتورسواری نداریم
ایشــان درباره صحبت دادســتان اصفهــان درمــورد حرام بودن دوچرخه ســواری زنان ادامــه می دهــد: از نظر قانونی چنیــن چیزی نداریم ولــی برخی فقهــا می گویند زن حتی چکمه هم بپوشــد، حرام اســت؛ چون اندامش مشخص می شــود. به طور کلی ما در قانون ایــن را نداریم که فرد دوچرخه ســوار فعل حرامــی انجام داده و دچــار ممنوعیت قانونی باشــد؛ اینکه خانمی با پوشــش مناســب دوچرخه ســواری کند، به نظر من نه خالف شرع و نه قانون است.

منبع: روزنامه شرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *