آبان ۱, ۱۴۰۳
 موج پنجم کرونا در هرمزگان

موج پنجم کرونا از هرمزگان می‌آید؟

همزمان با روند گرم شدن هوا و افزایش روزانه موارد ابتلا به ویروس کرونا که بسیاری آن را ویروس هنــدی و آفریقایی می‌دانند، عاطفه عابدینی، دبیــر کمیتــه علمـی کشــوری کووید ۱۹ اعلام کرد ۱۹ وقوع و بروز  موج پنجم کرونا در هرمزگان را در کشور محتمل دانست و گفت: «در صورت وقوع پیک پنجم کرونا این پیک با نوع هندی خواهد بود.» پیش از این نیز سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفته بود: «با وجود مشاهده روند کاهشی در تعداد موارد بستری بیماران کووید- ۱۹ در کشور، وضعیت بیماری همچنان ناپایدار، حساس و شکننده بوده و در برخی شهرستان‌های با وضعیت قرمز (جنوب کشور)، سـویه‌های کرونای هندی و آفریقای جنوبی در حال گسترش است.» بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در روز چهــارشنبه ۱۶۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند  و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۶۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۵۲۷ نفر از آنها بستری شدند. با توجه به این آمار، هرچند که آمار مرگ و میر در کشور روند کاهشی داشته، اما میزان ابتلا بسیار بالا است، کما اینکه ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهــر در وضعیــت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
 موج پنجم کرونا در هرمزگان؟‌ 
در این میان فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمــزگان، با بیان اینکه در هرمــزگان هر ۱٫۵ دقیقه تست کرونای یک نفر مثبت می‌شود، گفت: «طی دو روز اخیر هزار و ۶۱۵ و فقط در شبانه روز گذشته ۸۷۴ مورد مثبت کرونا داشته‌ایم که تاکنون بالاترین شمار روزانه مبتلایان به کرونا در هرمزگان اســت.» هــفــته پــیش نیــز عزیزا… کناری، فرماندار بندرعباس گفت: «۳۲ روستا و ۵ مرکز بخش این شهرستان به دلیل آلودگی بالای بیماری کرونا برای مدت یک هفته قرنطینه شدند.» این درحالیست که دمای هوای این استان ۴۵ تا ۵۰درجه سانتیگراد گزارش شده و شدت گرما و شیوع کرونا زندگی را برای مردم به شدت دشوار کرده است، به ویژه‌ اینکه کانال‌های کولر به عنوان اصلی‌ترین راه انتقال ویروس در این استان به شمار می‌روند! در این بین آماری که علوم پزشکی ارائه داده نشانگر این موضوع است که بیماری کرونا در این استان گسترش پیدا کرده و نمی‌توان در این رابطه پهلوگرفتن کشتی‌های خارجی را نادیده گرفت، کما اینکه طی چند وقت گذشته اخبار رسمی در ارتباط با ابتلای خدمه آن به کرونا جهش یافته مبتلا بودند. استان هرمزگان بیش از دو میلیون جمعیت دارد و این تعداد مبتلا (۸۷۴ مبتلا در ۲۴ ساعت) نشان می‌دهد که شاید این استان درگیر موج پنجم شده است و کارشناسان معتقدند که هر چه سریع‌تر محدودیت‌های جدی در این استان باید اعمال شود، تا تجربه موج چهارم کرونا که از استان خوزستان آغاز شد و به کل کشور گسترش پیدا کرد، جلوگیری شود. 
 انــتقــاد از رونــد کند واکسیناسیون 
در این میان ستــاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گـرفته که پنج روز محدودیت سفر از چهارشنبه تا دوشنبه (۱۷ خرداد) را در جاده‌های کشور اعمال نماید و قرار است به زودی واکسیناسیون عمومی با واکسن تولید داخل آغاز شود. کارشناسان  همچنین روند کُند واکسیناسیون و اعمال محدودیت‌های نیــم بنـد برای جلوگیــری از سفــر را راهگشا نمی‌داننــد. بنا به آمــار وزارت بهداشت دو ســه ماه گذشته سه میلیون و ۹۱۲ هزار و ۸۷۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۵۳۰ هزار و ۱۱۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۹۹۶ دُز رسید است. در این میان فرماندار اعلام کرده که «هنوز میزان وارد شدن واکسن به استان هرمزگان اندک است و ۲۷درصد سالمندان ۸۰ سال که ۷۰درصد آمار مرگ‌ومیر این استان را در برگرفته‌اند، واکسن تزریق نکرده‌اند!»

منبع :آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *