آبان ۱, ۱۴۰۳
گشت امنیت اخلاقی تهران

مرگ در وزرا

جان باختن دختر ۲۲ ساله سقزی در مرکز گشت امنیت اخلاقی تهران شبهات فراوانی را به وجود آورده است. معصومه رضایی، گروه جهان_ ویدئویی کمتر از یک دقیقه‌ونیم، همه روایت تصویری از مرگ مهسا امینی، دختری ۲۲ ساله است که از روز سه شنبه تا به امروز خشم عمومی را برانگیخته است. مهسا به همراه برادرش از سقز استان کردستان برای تفریح راهی تهران شد اما این مسافرت راه برگشتی نداشت. مهسا امینی روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور به وسیله گشت امنیت اخلاقی دستگیر شد و روز جمعه، جان خود را از دست داد. برادر می‌گوید به زور گاز اشک‌آور مهسا را سوار ون گشت امنیت اخلاقی تهران کرده‌اند اما پلیس اعمال هرگونه خشونت را رد می‌کند و خبرگزاری فارس هم از بیماری‌های زمینه‌ای مهسا خبر می‌دهد و در این میان هم پزشکی‌قانونی که مرجع پاسخگویی به همه پرسش‌های مطرح شده درباره مرگ مشکوک مهسا امینی است پاسخ کالبدشکافی را به دو تا سه هفته آینده موکول کرده است.


در این اطلاعیه آمده است که مهسا امینی در ساعت ۲۰:۲۲ سه‌شنبه ۲۲ شهریور «بدون علائم حیاتی و در وضعیت مرگ مغزی» به بیمارستان کسری ارجاع شده است و به رغم احیای قلبی دوباره در روز جمعه دچار ایست قلبی شده و درگذشته است.

بخش خبری‌۲۰:۳۰ سیما هم البته تصاویری از دوربین‌های مداربسته ساختمان وزرا، از حضور مهسا در این مرکز منتشر کرد که بیشتر بر شبهات ماجرای مرگ دختر ۲۲ ساله افزوده است. اما مرگ مهسا امینی در کنار جان باختن شلیر رسولی، زن ۳۶ ساله مریوانی که هفته پیش برای فرار از دست مردی متجاوز جان خود را از دست داد نشانی از افزایش فشارها بر زنان است؛ خشونتی که از سوی جامعه و همچنین دولت با استفاده از گشت‌های امنیت اخلاقی به زنان وارد می‌شود. این نوع از برخوردها در کنار قتل‌های ناموسی در سال‌های گذشته این سوال را مطرح می‌کند که چرا به‌رغم خشونت‌های فراوان علیه زنان، نمایندگان مجلس به جای تصویب قانون حمایت از زنان به دنبال محدود کردن اینترنت هستند.

مرگ مهسا با وجود انتشار تصاویری از حضور او در ساختمان گشت امنیت اخلاقی با ابهام‌های فراوانی همراه است. زمان ورود مهسا به سالن مخصوص ارشاد زنان بدحجاب هوا روشن بوده و هنگام بیهوش شدن او با توجه به نور پنجره‌ها حداقل دو الی سه ساعت از زمان حضور مهسا در سالن گذشته که نشانه‌ای از گذشت زمان است. از سوی دیگر از زمان بیهوشی مهسا تا حضور نیروهای اورژانس هم مدت‌زمانی می‌گذرد که در فیلم منتشر شده از سوی صداوسیما به دلیل تقطیع در ویدئوی انتشار یافته، زمان سپری شده معلوم نیست.

در این میان درباره مرگ مهسا امینی سوالات فراوان دیگری هم مطرح است؛ آیا او در پی استرس ناشی از دستگیری به وسیله گشت ارشاد دچار سکته قلبی و مغزی شده است. در این مورد خبرگزاری فارس در گزارشی درباره دلایل مرگ مهسا نوشته است: «مهسا امینی به دنبال ایست قلبی توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شد و پس از احیا در فاصله ۲ ساعت، ۲ مرتبه دیگر نیز ایست قلبی کرده که مجددا احیا شده است. در سی‌تی‌اسکن مغزی علائمی مبنی بر هیدروسفال بودن (عارضه قبلی) گزارش شده است. وی در پنج سالگی هم تومور مغزی عمل کرده و مبتلا به بیماری صرع و دیابت نوع یک بوده است. نامبرده مجددا بعد از ظهر روز جمعه ایست قلبی می‌کند و نهایتا پس از ۴۵ دقیقه عملیات احیای قلبی‌cpr، به علت ایست قلبی ریوی فوت می‌کند.

در همین مورد هم مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران اطلاعیه‌ای صادر کرده و ضمن رد برخورد فیزیکی با مهسا امینی در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «نامبرده روز سه‌شنبه مورخ ۲۲ شهریورماه جاری به همراه تعدادی از افراد به دلیل پوشش نامناسب توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ و به منظور اخذ تعهد و توجیه به یکی از مقرهای پلیس هدایت شدند. وی در جمع سایر مراجعه‌کنندگان در سالن اجتماعات به طور ناگهانی بیهوش شده و بلافاصله با همکاری پلیس و اورژانس به نزدیک‌ترین بیمارستان جهت مداوا منتقل می‌شود که متاسفانه اقدامات درمانی مثمرثمر واقع نشد. تصاویر ضبط شده دوربین‌های مداربسته از لحظه ورود وی به مقر انتظامی تا انتقال توسط اورژانس به رویت خانواده وی رسیده است.» اما در حالی که خبرگزاری فارس، پلیس و حتی بعضی نمایندگان مجلس درباره سابقه بیماری‌های مهسا امینی با قطعیت اظهارنظر می‌کنند هنوز نتیجه کالبدشکافی این دختر ۲۲ ساله اعلام نشده است.

فروزش، مدیرکل پزشکی‌قانونی استان تهران در خصوص روند رسیدگی به پرونده مهسا امینی گفته: «کمیسیون ویژه بررسی تخصصی علت فوت خانم مهسا امینی در اولین فرصت بعد از دستور ویژه دادستان تهران تشکیل شد و اقدامات اولیه جهت معاینه مصدوم قبل از فوت انجام شد. با توجه به اینکه آزمایش‌های انجام شده بخشی آسیب‌شناسی است، حدود دو الی سه هفته فرآیند آزمایش‌ها انجام می‌شود و پس از این مدت علت فوت به مقام قضائی اعلام می‌شود.»

اما چرا به‌رغم معلوم نبودن پاسخ کمیسیون پزشکی عده‌ای تصمیم دارند با سفیدسازی گشت امنیت اخلاقی، علت مرگ را به بیماری‌های مهسا امینی مرتبط کنند. اصلا با فرض بیمار بودن مهسا آیا گشت امنیت اخلاقی به دلیل استرس و تنشی که ماموران به دختر بی‌گناه وارد کرده و باعث سکته قلبی و مغزی او شده‌اند در مرگ مهسا مقصر نیستند؟!

حالا اما فارغ از فضای احساسی حاکم بر جامعه سوالات متفاوتی درباره فلسفه وجودی گشت‌های امنیت اخلاقی و آنچه در روزهای گذشته و در پی مرگ مهسا امینی در جامعه رخ داد مطرح می‌شود. چرا مساله زنان، حجاب آنها و حضور این بخش از جامعه در ورزشگاه‌ها به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های دولت تبدیل شده است. چرا بودجه‌های فراوانی که هیچ‌گاه از آنها سخن گفته نمی‌شود خرج دستگیری و ارشاد زنان می‌شود و موضوعات اقتصادی و پرداخت به آن به گوشه رینگ رانده شده است.

منبع: سازندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *