آبان ۱, ۱۴۰۳
انسان‌ها در عصر ظلمت

معرفی کتاب؛ انسان‌ها در عصر ظلمت

معرفی کتاب؛ انسان‌ها در عصر ظلمت «در جهانی این چنین سرد و سیاه شده زیر سایه «شر»، از فهم جهان و «شر» بازمانیم و نتوانیم زیستن در جهان و با دیگران را در جام تحمل خود بگنجانیم؛ چرا که تحمل ناپذیریِ بودن در جهان و با دیگران به نفی تمدن و پایان انسانیت می انجامد». این جملات بخشی از کتاب «انسان‌ها در عصر ظلمت» نوشته فیلسوف آلمانی، هانا آرنت است که هراسش از وضعیت انسان‌ها و ناامیدی‌شان را توصیف می‌کند. این کتاب از سوی آموزشکده توانا، به قلم «مهدی خلجی» ترجمه شده است.

آرمان او آشتی دادن ما با جهان و بیگانگی زدایی میان آدمیان به رغم شر است. بدون در نظر گرفتن این دل مشغولی ژرف، خواننده آثار آرنت، در فهم بیش تر کتاب ها و جستارهای او ناکام می ماند. آرنت ما را با مساله ای بنیادی آشنا می سازد که از دیر هنگام تاکنون، موتور محرکه اندیشه ها و ایده های الهی و فلسفی بوده است: آیا انسانی که مدام زیر دیوار خم شده زمان و در انتظار پایان خود نشسته و در معرض بیماری، صاعقه، زلزله، سیل طبیعت و قتل، خیانت و جنایت هم نوعان خویش است، می تواند به شکلی جهان را بفهمد که به زیستن در آن بیارزد؟

بی‌شک زندگی پر فراز و نشیب هانا آرنت بهترین بهانه برای انزوا و پوشیدن جامه‌ی قربانی بود. قربانی جهل و قدرت توتالیتری که گرچه سال‌ها پیش پرچم قدرتش برانداخته شد اما در مقام یک الگو، در فصل‌های مختلف تاریخ در تکرار است. آرنت پس از جان به در بردن از شر عظیم حاصل از خودکامگی، دست به قلم برد. در «انسان‌ها در عصر ظلمت» برای مردم از داده‌ی نور امید دوران خود، با روایت زندگی بزرگانی که پیش از او راه یکسانی را پیموده بودند، به خواننده در حال و آینده، کمان امید داد. تا آرزو و اهدافش را به جلو پرتاب کند و دنباله‌رو ان باشد؛ به این طریق از تاریکی روزمرگی‌اش خودش را برهاند.

مهدی خلجی در ترجمه این کتاب کوشیده تا علاوه‌بر حفظ ترجمه کلمات به فارسی، ادبیات خاص آرنت در نگارش را نیز حفظ کند. کتاب نه به خاطر قلم مترجم بلکه به خاطر محتوا و تلاش نویسنده در انتقال عمق مفهوم، شاید برای خواننده کمی دشوار باشد. روایت زندگی کسانی که در ورق های کتاب به تفصیل بررسی می‌شود که در دوره‌ی تاریکی از تاریخ زیست کرده اما خود نوری را روشن کرده‌اند؛ «تغییر».

این نوشته مخاطب خاص ندارد. هر آدمی که خود را در چنگال تاریکی تنها و سردرگم ببیند، می‌تواند از کلاف فلسفه آرنت، سر نخی برای ره‌نمایی خود بیابد. خط به خط کتاب تلاش بزرگترین زنان و مردان تاریخ را در برابر جور عظیمی نشان می‌دهد که به جای سر خم کردن و تسلیم شدن در برابر مشکلات، چراغ راه آیندگان شدند. آرنت می‌خواهد بگوید که نور همیشگی است، این تاریکی است که به تکرار در گذر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *