آبان ۶, ۱۴۰۳
پادکست بادکنک نارنجی با موضوع کودک همسری

پادکست نارنجیِ کودک همسری

پادکست بادکنک نارنجی با موضوع کودک همسری جزو ۱۰ موضوع پر بازدید برقع‌نیوز بوده است». وقتی این خبر را که از سوی تیم سئو شنیدم شادمان شدم. بالاخره پس از مشقت فراوان و عدم همراهی‌ و کم‌مهری عزیزان کنشگر حوزه زنان در کمک به دیده‌شدن، این محتوای صوتی در جست‌وجوگر گوگل جایی برای خود یافته است.

پادکست «کودک همسری»، در ۱۰ قسمت در پائیز ۱۴۰۰ تولید شد. در روزهایی که کودک همسری در حاشیه اخبار کشور، آمارش روز به روز افزایش می‌یافت، به سراغ کسانی رفتیم که ازدواج زودهنگام تجربه زیسته‌شان بود. به صدای جامعه‌شناسان، روانشناسان، روانکاوان و نویسندگان این حوزه گوش دادیم. دانستنی‌های بهداشتی و پزشکی در مورد ازدواج کودکان را نشر دادیم.

پادکست بادکنک نارنجی با موضوع کودک همسری پس از ۲ سال حالا کم‌کم بهتر شنیده می‌شود؛ تلاشی که کاملا داوطلبانه و برای طرح مسئله ازدواج کودکان انجام شد. پس از شنیدن خبر استقبال از پادکست‌، یادم به گفته‌ی عزیزی در روزهای اعتراضات سراسری سال گذشته افتاد. «ما می‌رویم جلو گلوله و شما بادکنک هوا می‌کنید». بادکنک نارنجی نمادی از تلاش‌های کمرنگ و نامرئی ماست. بستری که در سکوت خبری فراهم شد. مسئله‌ و پرسشی که از جوانب مختلف طرح شد. محتوایی که برای جلب رضایت بیشتر مخاطب، با مهارت کم در تولید محتوای صوتی، ساخته شد. همرهانی که دور هم جمع شدند تا آرشیوی برای سالهای بعد تولید کنند.حالا پس از دو سال، بادکنک نارنجی به عنوان معدود تولید محتوای صوتی درمورد ازدواج کودکان در وبسایت برقع نیوز در دسترس همه قرار دارد.

کاش دوستان فعال و کنشگر سیاسی و اجتماعی ما به جای اینکه همچون فریب‌خورده نظام توتالیتر، تلاش سایر شهروندان را کوچک بشمارند یا آنها را شماتت و بازخواست کنند، بدانند که هیچ تلاشی، حتی فرستادن بادکنکی در فضای اینترنت، برای آگاهی و بیشتر دانستن بی تاثیر نیست. نظام خودکامه خوب می‌داند که توقف هیچ عملی آسانتر و سریعتر از طریق شماتت رفیق به رفیق نیست. راه را بر روی خواسته خودکامگان ببندیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *