سهولت دسترسی و مدرن بودن حملونقل عمومی، شاخصی موثر در رضایتمندی شهروندان و گردشگران از یک شهر است.امنیت و خدماترسانی مناسب تاکسی، به عنوان مهمترین رکن حمل و نقل عمومی در جزیره قشم و شهرهای مختلف را در زمینه توریسم رتبهبندی میکند.
تاثیر این موضوع از حوزه حمل و نقل عمومی فرا رفته و امنیت ذهنی جامعه را نیر تحت تاثیر قرار میدهد.
ایستگاه تاکسی، به عنوان ویترین سیستم حملونقل منعکس کننده وضعیت و کیفیت جابهجایی شهرهاست.
جزیره قشم با ظرفیتهای بالای سرمایهگذاری اقتصادی، جاذبههای گردشگری و طبیعت چشمنواز اغلب با عنوان «نگین هرمزگان» شناخته میشود.
ناگفته پیداست که با روند روبه رشد سرمایهگذاری در حوزه گردشگری، جزیره برای رقابت با شهرهای دیگر توریستی کشور، سیستم حمل و نقل عمومی در جزیره قشم باید مناسب و بهروز باشد. چراکه شرط مهم در انتخاب مقصد توسط گردشگر، سفر بدون دغدغه و سهولت در جابهجایی است.
به دلیل شرایط آبوهوایی و حجم بالای گردشگران در جزیره، نیاز به ترمیم و تقویت سیستم حمل و نقل عمومی در جزیره قشم مطرح میشود.
در سفری چند ساعته به جزیره قشم متوجه میشویم که تاکسیهای فعال جزیره قشم بیش از یک دهه است با خودروهای اوراقی به سرویسدهی اکتفا مشغولند. اغلب رانندگان تاکسی توان مالی تعویض یا تعمیر خودروشان را ندارند.
رانندهها در برابر حجم عظیم نارضایتی گردشگران و شهروندان، پرسش از چرایی نابسامانی خودروها تا به امروز، پاسخ مناسبی ندارند. آنها هم در یک زنجیره فرسوده درحال فعالیتاند. از وضعیت بد اقتصادی، درآمد اندک و عدم توانایی برآورد مایحتاج خانوادهشان گلایه دارند. نه مسافر و نه راننده، از سیستم حملونقل موجود رضایت ندارند. به گفتهی یکی از رانندگان: «خودروها به حدی فرسودهاند که تعمیر آنھا صرفه اقتصادی ندارد. گاهی ارزش خودرو پایینتر از هزینه تعمیر آن است». این وضعیت بغرنج ناوگان تاکسیها، صدای شهروندان را درآورده است. مسافران نیز با دیدن این وضعیت در جزیره متعجب هستند. جزیره توریستی و اقتصادی کشور چگونه سالهاست با سیستم حملونقل فرسوده خدمترسانی میکند؟
در غیاب ناوگان حملونقل عمومی مناسب، اغلب از تاکسیهای شخصی، تاکسی تلفن و اسنپ استفاده میکنند. این جایگزین هزینههای گزافی را به شهروندان و مسافران تحمیل میکند.
در مقابل حملونقل به زانو درآمده جزیره قشم، سیستم تاکسیرانی جزیره کیش را در نظر بگیرید. این جزیره با استفاده از حنایتهای دولتی و غیر دولتی، با هدف افزایش کسب درآمد توریسم، ناوگان شهری آن هر ۴ سال یکبار تعویض میشود. استفاده از ماشینهای مدل بالا در سیستم تاکسیرانی یکی از نمونههای توجه این ارگان به نیروی جذب مسافر و افزایش رضایتمندی از سفر به جزیره است.
پرسش اساسی که نویسنده به دنبال پاسخش است اینکه چگونه با فرسودگی تاکسیها، چهره زیبای جزیره قشم تا به امروز به شکلی دیگر در اذهان نقش بسته؟
تاکسیهای جزیره قشم، توانایی “بار” این جزیره را ندارند. گویی این خودروها هم بار بیتوجهی مسئولان را به دوش میکشند و هم بار سکوت شهروندان برای داشتن حداقل امکانات حمل و نقل عمومی در جزیره قشم را.
انتظار میرود مسئولان با جدیت بیشتری به موضوع مشکلات و هزینه جابهجایی شهروندان توجه کنند. بدون شک راه پیشرفت و توسعه جزیره را با این تاکسیها باید پیمود نه با پای پیاده.
دیدگاهتان را بنویسید