آبان ۱, ۱۴۰۳
مسابقات فوتبال المپیک زنان پاریس 2024

فوتبال زنان؛ المپیک ۲۰۲۴ پاریس در راه است

شانتل سوابی، ملی پوش جامائیکا،که تنها دو مسابقه تا راه یابی به مسابقات فوتبال المپیک زنان پاریس ۲۰۲۴ فاصله دارد، از رویاهای المپیک خود به ما می گوید.

_شانتل سوابی با فیفا صحبت کرده است.

_او خود را برای یک مسابقه پلی آف المپیک با کانادا آماده می کند.

_مدافع در جام جهانی زنان جامائیکا به ایفای نقش می پردازد.

حتی یک سوال در مورد امکان بازی در مسابقات فوتبال المپیک زنان پاریس ۲۰۲۴ کافی بود تا لبخند بزرگی بر چهره شانتل سوابی جامائیکا بنشیند. این مدافع ۲۵ ساله در جریان یک سخنرانی هنگام مصاحبه اختصاصی با فیفا، در پاسخ به سوالی درباره احتمال حضور در فینال، اعلام کرد : «این کار خارق العاده است»

او عضوی از تیم جامائیکا است که تلاش می کند جایگاه خود را در رقابت های سال آینده در فرانسه از طریق دو بازی پلی آف مقابل کانادا، قهرمان المپیک، تضمین کند. بازی اول در ۲۲ سپتامبر در کینگستون برگزار می شود و بازی برگشت در تورنتو تنها چهار روز بعد برگزار می شود. برنده تابستان آینده راهی پاریس خواهد شد.

این بازیکن ۲۵ ساله اعتراف کرد: «فکر نمی‌کنم بتوانم با کلمات بیان کنم که حضور در مسابقات فوتبال المپیک زنان پاریس ۲۰۲۴چقدر برای ما، بازیکنان و برای کشورمان اهمیت دارد. بازی های المپیک با وجود همه ورزش های مختلف و همه ورزشکاران برتر، چیز دیگری است. روزی شخصی در توییتر به من گفت که [ستاره بسکتبال آمریکایی] لبرون [جیمز] در المپیک سال آینده بازی خواهد کرد. من حتی نمی توانم تصور کنم که در همان رقابت با لبرون جیمز بازی کنم! من به سادگی نمی توانم آن را درک کنم.”

جامائیکا هرگز تا این حد به جواز المپیک نزدیک نبوده است. و با این مسابقه کرانچ کونکاکاف که فقط چند روز به آن مانده است، حال و هوای بین دو گروه نمی تواند متفاوتر از این باشد. کمی بیش از یک ماه از پایان جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۲۳ می‌گذرد، تورنمنتی که جامائیکا و کانادا در آن شرکت کردند، اما نتایج آن متفاوت بود.

کانادا پس از خروج از مرحله گروهی،به اولین حذف خود از دور رقابت ها از سال ۲۰۱۱ تن در داد، در حالی که Reggae Girlz که تنها در دومین دوره جام جهانی خود بازی می کرد، از گروه ها خارج شد و در نهایت با نتیجه ۱-۰ در دور شانزدهم در مقابل کلمبیا شکست خورد.

«آنها مانند گذشته در برابر ما عقب نخواهند نشست، اما مهم‌ترین چیز این است که ما به درستی برای بازی آماده شده باشیم.»

پس به جرات می توان گفت که این مسابقه مقدماتی المپیک در زمان بسیار خوبی برای سوابی و همکارانش برگزار می شود. “من فکر می کنم با توجه به وضعیت کنونی ما، زمان مناسبی برای بازی در این مسابقه است، حتی اگر آنها [کانادا] انگیزه فوق العاده ای داشته باشند. آنها قهرمانان فعلی المپیک هستند، و بنابراین عدم جواز مسابقات فوتبال المپیک زنان پاریس ۲۰۲۴ برای آنها آسیب زا خواهد بود.

استرالیا و نیوزلند بدون شک جامائیکا را به بهترین نحو آماده کردند. جامائیکا مبارزات خود را با تساوی ۰-۰ در برابر تیم محبوب فرانسه آغاز کرد و اولین امتیاز جام جهانی را در این روند کسب کرد. سوابی که در حال حاضر فوتبال باشگاهی خود را در تیم فرانسوی FC Fleury 91 بازی می کند، نمی توانست رویای شروع بهتری را برای مسابقات داشته باشد.

“من در پایان بازی با هم تیمی خود، لی لو گارک، پیراهن‌ خود را عوض کردم. برخی از هم تیمی‌های فلوری و مربیانم برای من پیام هایی ارسال کردند و قبل از بازی برایم آرزوی موفقیت کردند.» او باخنده میگوید:«بعد از بازی پیام ها کمتر گویای شادی بودند!»

«با رفتن به آن مسابقه، می‌دانستیم که شانس صعود به دور بعد را داریم، اما اینکه باور داشته باشیم، یک چیز است و اینکه کار را به انجام برسانیم یک چیز دیگر. ما واقعاً تمام ۹۰ دقیقه را به عنوان یک تیم بازی کردیم و واقعاً خوب دفاع کردیم. این خاطره مورد علاقه من از جام جهانی است.»

«اما بهترین خاطره من بازی مقابل برزیل است.» او با اشاره به تساوی ۰-۰ که باعث شد رگی گرلز در مرحله یک هشتم نهایی حضور داشته باشد و همزمان A Seleção را از رقابت ها حذف کند، ادامه داد.

“من فکر می کنم در طول مسابقات چیزهای زیادی یاد گرفتیم و عزم خود را نشان دادیم. و با وجود برخی مشکلات خارج از زمین، اراده و استواری خود را نشان دادیم. این چیزی فراتر از فوتبال بازی کردن بود. ما به تمام دنیا نشان دادیم که چه کسی هستیم.”

بدین ترتیب تیم لورن دونالدسون به دنبال نشان دادن این شور و شوق در بازی پلی آف مقابل کانادا خواهد بود و سوابی می داند که می تواند روی حمایت تمام خانواده اش برای شرکت در بازی ها حساب کند. پدر و برادرش به استرالیا سفر کردند و نه تنها به دنبال او تا تورنتو، بلکه به دنبال خواهر آلیسون، که برای گروه Reggae Girlz نیز بازی می‌کند، خواهند آمد….؟؟

چانتل که دو سال از آلیسون کوچکتر است، اظهار داشت: “او با من بسیار صحبت می کند، چه در داخل و چه خارج از زمین. وقتی هر دو با هم در زمین بازی می کنیم، احساس راحتی می کنم.”

سوابی باید در امنیت و آرامش به سر ببرد تا بتواند حریفان کانادایی، به ویژه کاپیتان و جادوگر آنها، کریستین سینکلر، که یک بار دیگر در سن ۴۰ سالگی برای پلی آف سپتامبر فراخوانده شده است را مهار کند.

در آخرین دیدارمان با آنها [شکست ۳-۰ در مسابقات قهرمانی کونکاکاف W 2022]، به خودم گفتم: “او بزرگتر است، مشکلی پیش نمی آید .” نیازی نیست نگران باشم، من نسبت به او خیلی سریعتر خواهم بود. و به محض شروع بازی، فکر کردم: “اوه خوب، او در واقع یک بازیکن درجه یک است.” من واقعا به او احترام می گذارم. او کارهای زیادی برای تیمش انجام داده است. نمی دانم مقابل ما بازی می کند یا نه، اما من همچنان به او احترام می گذارم.”

جامائیکا باید به طرف مقابل احترام بگذارد تا بتواند جایگاه خود را در اولین حضور این کشور در یک تورنمنت فوتبال المپیک تضمین کند. و همچنین باعث می شود که آنها به طور خاص راه یک ورزشکار برجسته جامائیکایی را دنبال کنند.

در جام جهانی، یکی از دختران موفق شد فیس تایم را با یوسین بولت انجام دهد، سوابی که صدایش به محض نام بردن از قهرمان هشت دوره المپیک دو و میدانی بالا رفت، می گوید: “او برای ما آرزوی موفقیت کرد. امکان رقابت در همان مسابقه ای که او قبلاً انجام می داد یک فکر دیوانه کننده است.»

مطمئناً فکر می کنم این به ما کمی انگیزه ی اضافی برای این دو مسابقه آینده می دهد که به اعزام ما به المپیک کمک می کند. این به Reggae Girlz بستگی دارد که تمام تلاش خود را در مسابقه نهایی دویدن به کار گیرند، زیرا به دنبال اشتراک در این مرحله ورزشی معروف در کنار برخی از ورزشکاران برتر جهان هستند.

منبع: فیفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *