آبان ۱, ۱۴۰۳
آموزش رایگان صنایع دستی

آموزش صنایع دستی در روستاهای آبادان

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع شهرستان آبادان گفت: در راستای تحقق آموزش رایگان صنایع دستی و ارتقای مهارت‌های آموزشی در روستاها تفاهم‌نامه همکاری بین اداره میراث فرهنگی آبادان با اداره فنی حرفه‌ای این شهرستان و همچنین انجمن دیده‌بان جلگه سبز استان خوزستان منعقد شد.

سید شمس‌الدین نوربخش‌غفاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه روستای پایلوت گسترش صنایع دستی در روستاهای شهرستان آبادان مشخص شده گفت: طرح توسعه صنایع دستی در روستاها توسط اداره میراث فرهنگی تهیه شد و برنامه‌های تدوین شده برای آموزش رایگان صنایع دستی در روستاها به زودی اجرا خواهد شد.

او با اشاره به رشته‌های قابل آموزش در روستاها توضیح داد: رشته‌های مربوط به چرم، سفال، حصیربافی، بافتنی‌ها و… از رشته‌های مدنظر برای آموزش در روستاها هستند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع آبادان خاطرنشان کرد: آموزش و ایجاد و توسعه اشتغال برای افراد جویای کار در روستاها هدف مشترک ما است و در چارچوب این تفاهم‌نامه می‌توانیم در روستاهای آبادان همکاری موثر و مفیدی برای توسعه صنایع دستی داشته باشیم‌.

رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین صنایع دستی آبادان جاروب‌هایی است که به وسیله برگ درخت خرما (سَعَف) بافته می‌شود. کلاه حصیری آفتابی، زیرانداز حصیری، بادبزن، سبد نان و خورجین خرما از دیگر صنایع دستی آبادان است که اینها نیز از برگ درخت خرما درست می‌شوند. همچنین از لیف و خوشه (پَنگ) این درخت برای ساختن طناب، قفس یا تور ماهیگیری، زنبیل‌های بزرگ حمل خرما و بالابر درخت خرما (فروند) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نخل یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین درخت‌هایی است که در جنوب کشور دیده می‌شود. علاوه بر اهمیتی که این درخت برای تولید خرما دارد از برگ‌های آن نیز برای امرار معاش استفاده می‌کنند. مردم آبادان از زمان‌های بسیار دور از برگ درخت خرما برای بافت و ایجاد ظروفی استفاده می‌کردند که امروزه به کپوبافی معروف است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *