آبان ۱, ۱۴۰۳
برخوردهای گشت ارشاد با زنان

حفظ جان

زهرا نژاد بهرام، فعال سیاسی و حقوق زنان _ درباره برخوردهای گشت ارشاد با زنان باید به این موضوع توجه کرد که قانون همواره به ضمانت اجرایی نیاز دارد و ضمانت اجرای آن پذیرش عمومی جامعه است. هنگامی که عموم مردم تمایلی به پذیرش یک قانون ندارند و یا قانونی مورد اعتراض قرار می‌گیرد آن قانون نیازمند بازخوانی و دوباره خوانی است تا بتواند خود را اصلاح کند و با نیاز جامعه همراه شود. اصولا قانونگذار وقتی قانونی را تصویب می‌کند برای حفظ امنیت جامعه است که این شامل همه رسته‌ها اعم از امنیت جانی، مالی، اجتماعی و سیاسی است و باید این را در نظر داشت که اصولا کارکرد قانون، تامین حقوق شهروندان است و قانونی که نتواند حقوق شهروندان را تامین کرده و امنیت لازم را اجرا کند چگونه می‌تواند به ابزاری در دست مجریان قانون تبدیل شود.

در ادامه این سوال مطرح است که آیا رویکرد قانون حفظ جان نیست؟ کدام قانون و در کجای دنیا بحثی را ضد امنیت جان مطرح کرده است؟ کجای قانونگذاری این اجازه را می‌دهد که امنیت جان شهروندان را به خطر بیندازد؟همواره و در همه متون حقوقی بحث قانون و امنیت شهروندان اصل اساسی بوده و براساس آن حفظ حقوق شهروندان، قانونگذاری صورت می‌گیرد.

اما امنیت اجتماعی زنان امروزه در خطر است؛ از سوی نابخردان، از سوی گروه‌های گنگ و گروه‌های مختلفی که آسیب‌رسان هستند و همین باعث شده تا حضور زنان در جامعه دچار چالش شود. زنان در چنین فضایی چگونه می‌توانند عرصه عمومی را از آن خود بدانند زمانی که قانون تبدیل به ناقانونی می‌شود و ناامنی ایجاد می‌کند.
از سوی دیگر انتقادی هم متوجه نمایندگان مجلس است؛ لایحه تامین امنیت زنان در مجلس در حال خاک خوردن است؛ جایی که نمایندگان مردم در آنجا خود را حامی حقوق جامعه می‌دانند بیش از دو سال است که این قانون دارد خاک می‌خورد.

در این میان با مرور همه اتفاقاتی که در این روزها برای زنان افتاده باید این پرسش را مطرح کرد که چرا این لایحه تبدیل به قانون نمی‌شود؛ زنی برای جلوگیری از تجاوز خود را از پنجره خانه‌ای به پایین پرتاب می‌کند، زن دیگری به وسیله همسر خود گردن زده می‌شود و سر زن در شهر گردانده می‌شود و به نمایش درمی‌آید، مادری جلوی ون گشت ارشاد فریاد می‌زند که دخترم بیمار است، مادر به زمین پرت می‌شود و بی‌اعتنا به او دختر را با خود می‌برند. پس قانون و امنیت کجاست؟

زن دیگری به روی زمین کشیده می‌شود و نیمی از بدن او عریان می‌شود به بهانه گشت ارشاد، موهای زن دیگری در دستان مامور نیروی پلیس به داخل ون گشت ارشاد کشیده می‌شود، قانون در این هنگام کجاست؟
اما درباره مهسا امینی هم به نظر می‌رسد قرار است قانون نادیده گرفته شود زیرا طرح مباحث مانند بیماری مهسا امینی و یا مسائلی از این دست که «اتفاقی است و پیش آمده» زخمی است بر پیکر جامعه و بهتر است مسئولانی که این اظهارات را می‌کنند سکوت کنند زیرا سکوت آنها به نفع آنها و جامعه است و بهتر است نمک بر زخم مردم نپاشند.
عرصه عمومی متعلق به همه است و قانون پاسدار امنیت جامعه است. وقتی مجری قانون اقدام به بی‌قانونی می‌کند و ترس و وحشت را به جامعه زنان تزریق می‌کند چه انتظاری است که گروه‌های آسیب‌رسان جامعه، امنیت زنان را به خطر نیندازند. این چه گشت ارشادی است که ارشاد آنها منجر به مرگ یک دختر جوان می‌شود.

حتی اگر هیچ برخوردی هم وجود نداشته وحشتی که این دختر ۲۲ ساله تحمل کرده باعث مرگ او شده است. در پایان باید بگویم که ما زنان محجبه نسبت به این بی‌قانونی و رفتار گشت ارشاد بسیار معترض هستیم و من به عنوان زنی چادری می‌گویم که این شیوه برخورد با زنان، اسلامی و انسانی نیست.

منبع: سازندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *