آبان ۱, ۱۴۰۳

زاهدان در معرض خطر عوارض ناشی از دیابت

رئیس مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت زاهدان گفت: آمارها نشان می دهد که ٣١ درصد جمعیت زاهدان در معرض خطر عوارض ناشی از دیابت قرار دارند که می توان با اطلاع رسانی و سبک زندگی سالم از بروز آن جلوگیری کرد.

دکتر علیرضا انصاری مقدم در گفت وگو با ایسنا- افزود: مطالعاتی با عنوان همگروهی(کوهورت) در زاهدان نشان می دهد ۱۳.۲ درصد از زاهدانی ها مبتلا به دیابت هستند و ۱۷.۷ درصد نیز  در مرحله پیش دیابت قرار دارند.

وی ادامه داد: در صورتی که اقدامات پیشگیرانه و کنترلی صورت نگیرد این افراد نیز بزودی وارد مرحله دیابت خواهند شد.

وی با ابراز نگرانی از این آمار تصریح کرد: متاسفانه به این آمار، درصد بالای اضافه وزن و یا چاقی را نیز باید اضافه کرد که بر اساس نتایج مطالعات، درصد چاقی و اضافه وزن مردم زاهدان از متوسط کشوری بالاتر است.

دکتر انصاری با بیان اینکه  دیابت و فشار خون دو بیماری مزمنی هستند که می توانند خطر ابتلا به عوارض جدی سلامتی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و نابینایی را افزایش دهند افزود: کاهش مصرف نمک، شکر، غذاهای چرب، افزایش مصرف سبزیجات همچنان مورد تاکید تمام پزشکان و متخصصین تغذیه است.

دکتر زنگنه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم گفت:  در راستای پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر، پویش ملی سلامت با هدف شناسایی بیماران مبتلا به پرفشاری خون و دیابت از ۲۰ آبان ماه همزمان با سراسر کشور در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد.

وی تاکید کرد: تمام افراد بالای ۱۸ سال لازم است تا برای غربالگری به ایستگاه های تعبیه شده در بیمارستان ها و یا خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *