آبان ۱, ۱۴۰۳
فیلم کمک

معرفی فیلم؛ کمک

فیلم کمک یک فیلم درام دوره ای محصول ۲۰۱۱ به نویسندگی و کارگردانی تیت تیلور و بر اساس رمانی به همین نام اثر کاترین استاکت در سال ۲۰۰۹ است. در این فیلم گروهی از بازیگران شامل اما استون، ویولا دیویس، برایس دالاس هاوارد، اکتاویا اسپنسر، جسیکا چستین، آلیسون جنی و سیسی اسپیسک حضور دارند.

 این فیلم و رمان داستان یک زن جوان سفیدپوست و روزنامه‌نگار مشتاق یوگنیا “اسکیتر” فیلان را بازگو می کند. داستان بر رابطه او با دو خدمتکار سیاه پوست، آیبیلین کلارک و مینی جکسون، در جریان جنبش حقوق مدنی در سال ۱۹۶۳ جکسون، می سی سی پی متمرکز است . در تلاش برای تبدیل شدن به یک روزنامه نگار و نویسنده قانونی، اسکیتر تصمیم می گیرد کتابی را از دیدگاه خدمتکاران بنویسد و نژادپرستی را که آنها هنگام کار برای خانواده های سفیدپوست با آنها روبرو هستند، افشا کند. کارمندان سیاه پوست خانه در دهه ۱۹۶۰ در آمریکا به عنوان “کمک” نامیده می شدند، از این رو عنوان افشاگری روزنامه نگاری، رمان و فیلم. “کمک” چالش ها و تبعیض هایی را که مردم آفریقایی آمریکایی با آن مواجه بودند، آشکار می کند.

اگرچه این یک درام نسبتاً شدید است، اما به اندازه کافی طنز در آن وجود دارد که بیننده را لذت زیادی می برد. تمام جزئیات فیلم تا ریزترین جزئیات کار شده بود. با این حال، به خصوص در این فیلم، موضوع تفکیک نژادی و تبعیض مطرح می شود.

فیلم خارق‌العاده «کمک» نمونه‌ای نادر از ژانر «متولد برای اسکار» است که شامل دو مشکل اساسی در جامعه مدرن است: نابرابری جنسیتی و نژادپرستی. من معتقدم چنین تصاویری برای جامعه ما ضروری است، مانند هوای تازه، تا از غرق شدن کامل آن در روابط مصرف کننده جلوگیری کند. من می خواهم مردم به این مشکلات فکر کنند. مهم نیست چند دهه پیش چه بوده است. تبعیض نژادی از بین نرفته است. فقط خاموش شد، اما هر از گاهی چشمک می زند و با شعله جدید می سوزد. فیلم «کمک» مخاطبان را در مورد تبعیض نژادی داخلی بیدار می‌کند که ممکن است به‌عنوان آنچه در رسانه‌ها در جریان جنبش حقوق مدنی در سراسر ایالات متحده به تصویر کشیده شده بود، آشکار نباشد.

داستان فیلم کمک در دهه ۱۹۶۰ در جنوب آمریکا می گذرد. دختری به نام اسکیتر به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده است و در حال بازگشت به خانه به شهر کوچک خواب آلود جکسون است. هیچ‌وقت در این سوراخ اتفاقی نمی‌افتد. دختر آرزو دارد نویسنده شود و وارد دنیایی بزرگ و پر سر و صدا شود. با این حال، یک دختر شایسته از جنوب قرار نیست چنین توهماتی بسازد. او باید ازدواج کند و با بچه ها در خانه بنشیند. آیبیلین زن دانا و پیر سیاهپوست در تمام زندگی خود در خدمت و تربیت فرزندان بوده است. او پس از مرگ پسرش دیگر به امید بهترین ها زندگی نمی کند. دوست دختر جوان اسکیتر، به نام مینی، مدتهاست که خدمتکار بوده است. زبان تیز مینی بیش از یک بار خدمات ضعیفی را ارائه کرده است. این سه زن با یک چیز متحد شده اند – آنها می خواهند حس عدالت را پیدا کنند و می خواهند ترتیب کارها را تغییر دهند.

سیزدهمین متمم قانون اساسی ایالات متحده در ۱۸ دسامبر ۱۸۶۵ به تصویب رسید. بخش اول می گوید: “در ایالات متحده یا هر مکانی که تابع صلاحیت آنها باشد، هیچ بردگی یا بندگی نباید وجود داشته باشد، مگر در مواردی که مجازات جرم باشد. که یک شخص به درستی محکوم شده است.». برده داری رسما لغو و ممنوع است. با این حال، همه ما می دانیم که تا به امروز وجود دارد. حتی بدون در نظر گرفتن تعصب نژادی، همه ما به نوعی مجبور هستیم. با این حال، این مربوط به جنوب آمریکا در دهه ۱۹۶۰ خواهد بود، جایی که تبعیض نژادی به وضوح بیداد می کرد.

فیلم کمک یکی از فیلم های موفق در طرح مسئله تبعیض جنسیتی و نژادی است که از امتیاز بالای ۸ از آی ام دی بی برخوردار است. این فیلم گرچه از سوی منتقدان به عنوان یک فیلم اقتباسی مواجه شد اما نمونه موفق یک فیلم خلاقانه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *