آیا توجه کردهاید که تیتر اخبار خبرگزاریها طولانیتر شده است؟ طبق اصول روزنامهنگاری تیتر حداقل دو و حداکثر باید هشت کلمه باشد. شاید به نظر برسد روزنامه و خبرگزاریها توجهی به اصل پایهای تیترزنی ندارند اما واقعیت چیز دیگری است. جذب مخاطبی که از رسانه به عنوان سرگرمی استفاده میکند دشوار است. رسانه از یکسو باید تلاش کند تا مخاطبان با گروههای سنی و شخصیتی مختلف را جذب کند. از سوی دیگر با رعایت اصول نگارش، درآمدزایی نیز داشته باشد. تصور کنید اگر مخاطب بخواهد یک روزنامه ۱۲ صفحهای پر از تحلیل کوتاه و بلند را بخواند چند ساعت زمان نیاز دارد؟ اگر فرض کنیم مخاطب حوصله دنبال کردن همه موضوعات را داشته باشد حداقل به ۲ ساعت زمان با تمرکز نیاز دارد. آیا مخاطبی را میشناسید که روزی ۲ ساعت برای مرور اخبار و تحلیلهای عمیق روزنامه وقت بگذارد؟ شاید به نظر برسد که مخاطب در خواندن مطالب طولانی کمحوصله شده ست اما چیزی که فراموش کردهایم مسئله مهم زمان است.
اغلب مخاطبان در وقت آزادی را که در بین مشغولیتهای روزانهشان پیدا میکنند، اخبار روز را دنبال میکنند. شبکههای اجتماعی ایکس و اینستاگرام مهمترین منابع مرور اخبار روز بدل شده است. با اینکه صفحه یک روزنامهها در وبسایتهایی مانند «جار» یا «پیشخوان» منتشر میشود اما مخاطب ترجیح میدهد از اینستاگرام تیتر یک روزنامهها را مرور کند. چرا؟ چون اینستاگرام جذابیت ببیشتری دارد یا اینکه سرعت انتقال خبر در آن بیشتر است؟
بازگردیم به پرسش نخست، چرا تیتر مطالب طولانیتر شده است؟ روزنامهنگاران متوجه شدهاند که مخاطب نه زمان کافی و نه علاقهای به بررسی تحلیلی اخبار طولانی دارد. آنها با شناسایی گروههای مختلف مخاطبان خود دریافتهاند که خبر را نه به شیوهی «هرم وارونه»، شیوهای مهم در انتقال خبر در روزنامهنگاری، با استفاده از «روتیتر، تیتر و زیر تیتر»، به صورت کامل به خواننده منتقل کنند. آنها میدانند که طرفداران روزنامه هرگز سوشال مدیا را به روزنامه کاغذی ترجیح نمیدهد. کسانی هم که همیشه از طریق وبسایت اخبار را دنبال میکنند نیز مانند گذشته تحلیلها را با دقت در سایت میخوانند. با ظهور سوشال مدیاهای مختلف، اهالی رسانه مخاطبان بیعلاقه به خبر را به خود جذب کردهاند؛ تنها با یک تیتر طولانی!
ویژگی قرن ۲۱ این است که فرد در جامعه تلاش کند از آنچه دور و برش رخ میدهد اطلاع کسب کند، در جمع نظر دهد و خودش را آگاه معرفی کند. مخاطب بیعلاقه به خبر کامل، تنها به دنبال این است که بداند امروز چه اتفاقی افتاده است. اینکه چرا و چگونه، چه زمانی و چه کسی مسبب این اتفاق شده است در لحظه برایش مهم نیست. آنچه مهم است اینکه او بیخبر نماند.
پیشتر این نظر وجود داشت که تعداد مخاطبان واقعی خبرها کم شده است اما به نظر میرسد امروزه خبرخوانان بیشتر شدهاند! موضوع مهمی که باید موردتوجه رسانهها قرار بگیرد اینکه در جهت صحت خبر و کاهش فیک نیوزها تلاش کنند. خبرگزاریها مخاطبان نوجوان را حتی به خود جذب کرده اند. مخاطبانی که حساسیتی در صحت خبر ندارند و سرعت انتقال آن مد نظر قرار میدهند. گاهی خود در جایگاه تولیدکننده خبر ظاهر میشوند و گاه منبع خبر ارسالی به رسانهها. همین مخاطبان با اطلاعتی که از هوش مصنوعی میگیرند میتواند منبع جدی برای تولید اخبار ناکامل یا فیک باشد. رسانهها در کنار شیوههای مختلف جذب مخاطبان باید شیوههای صحتسنجی اخبار را نیز بیشتر مورد توجه قرار دهند. به مخاطبان خود، در ردههای مختلف سنی نیز شیوه تشخیص خبر درست از نادرست را آموزش دهند. امید که هر رسانه همزمان با سودآوری، مدرسهای برای آموزش خبرخوانی و خبررسانی باشد.
عکس انتخابی عالی :)))))
ممنون از توجه تون.
عالی 👍
ممنون از وقتی که گذاشتید.